مطالعه توالی و شجره شناسی دو جدایه ی ویروس آبله مرغان جدا شده از مرغان تخم گذار و جرب قرمز (درمانیسوس گالینه) در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

این مطالعه در رابطه با بررسی توالی و شجره شناسی ویروس‎های آبله مرغان جدا شده در ایران می باشد.

هدف

مطالعه حاضر با هدف تعیین هویت دو جدایه ویروس آبله شامل نمونه‎ی بافتی جراحات تیپیک آبله مرغان و دیگری نمونه جرب درمانیسوس گالینه صورت گرفت. آبله در طیور صنعتی موجب خسارات اقتصادی زیادی مانند کاهش رشد و وزن‎گیری، کاهش تولید تخم مرغ، کوری و افزایش مرگ و میر می شود. ویروس آبله می تواند با تماس مستقیم و یا تماس غیرمستقیم از طریق ناقل هایی هم چون جرب و مگس نیز انتقال یابد. جرب درمانیسوس گالینه مهم ترین انگل خارجی طیور خصوصا طیور تخم گذار محسوب می شود. علاوه بر خسارات مهم اقتصادی، به عنوان ناقل شماری از عوامل بیماریزا مطرح است.

روش کار

هر دو جدایه جداگانه به تخم مرغ های جنین دار تلقیح شدند و به کمک پرایمر اختصاصی ژن 4b ویروس آبله تکثیر، تعیین توالی و مورد تجزیه و تحلیل شجره شناسی قرار گرفتند.

نتایج

هر دو جدایه ضایعات پوک در لایه کوریوآلانتوییک تخم مرغ های جنین دار ایجاد نمودند و در واکنش PCR، قطعه 578 جفت باز را تکثیر نمودند. ارزیابی توالی نوکلیوتیدی قطعه تکثیر شده ژن 4b نشان داد که هر دو جدایه 100 درصد مشابه بوده و در یک دسته قرار گرفتند. همچنین توالی نوکلیوتیدی این دو جدایه تشابه حدود  73 الی 100 درصد را با سایر جدایه های انتخاب شده از بانک ژنی داشتند.

نتیجه گیری نهایی

نتایج این تحقیق نشان داد جرب درمانیسوس گالینه می تواند به عنوان ناقلی مهم در انتقال بیماری آبله پرندگان نقش داشته باشد. لذا کنترل جرب قرمز طیور در فارم ها نه تنها می تواند مشکلاتی همچون خونخواری، کاهش تولید و کاهش میزان رشد را مهار کند بلکه باعث کاهش انتقال بیماری ها و عوامل بیماریزا در فارم ها نیز خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
218 تا 225
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!