بررسی توانایی تولید بیوسورفکتانت توسط باکتری باسیلوس لاتروسپروس در منابع مختلف کربن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیوسورفکتانت‏ ها ترکیبات فعال سطحی هستند که به وسیله میکروارگانیسم‏ ها تولید می‏شوند و در صنایع مختلف مانند نفت، شیمی، پتروشیمی، صنایع غذایی، پزشکی و کشاورزی کاربرد دارند. این مطالعه با هدف بهینه سازی تولید بیوسورفکتانت به وسیله باکتری باسیلوس لاتروسپروس در منابع مختلف کربن انجام شد. مواد و روش‏ ها: در این مطالعه باکتری باسیلوس لاتروسپروس از کلکسیون میکروبی دانشگاه شهید چمران اهواز تهیه شد. تولید بیوسورفکتانت توسط این باکتری در منابع مختلف کربن شامل نفت سفید، گلوکز و ملاس نیشکر در دو دمای 30 و 37 درجه سیلیسیوس و دو زمان گرماگذاری 48 و 168 ساعت مورد بررسی قرار گرفت. به منظور غربالگری تولید بیوسورفکتانت از آزمون‏ های فروپاشی و پراکنش نفت، شاخص امولسیفیکاسیون، کشش سطحی و آب گریزی سطح سلول استفاده گردید. یافته‏ ها: باکتری باسیلوس لاتروسپروس بیشترین کاهش کشش سطحی را در منبع کربن نفت سفید پس از 168 ساعت و در دمای 37 درجه سیلیسیوس نشان داد و توانست کشش سطحی را تا 21.28 میلی نیوتن بر متر کاهش دهد. همچنین بیشترین درصد امولسیفیکاسیون در منبع کربن ملاس (43 درصد) بود. درصد آبگریزی سطح سلول باکتری در منبع کربن نفت سفید، ملاس و گلوکز به ترتیب 65، 58 و 50 درصد بود. حداکثر مقدار بیوسورفکتانت تولید شده توسط باسیلوس لاتروسپروس در منبع کربن نفت سفید به مقدار 8.4 گرم بر لیتر به‏دست آمد.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش نشان داد دمای 37 درجه سیلیسیوس، زمان گرماگذاری 168 ساعت و منبع کربن نفت سفید شرایط بهینه برای تولید بیوسورفکتانت توسط سویه بومی باسیلوس لاتروسپروس است.

زبان:
فارسی
صفحات:
308 تا 320
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!