بررسی ویژگی های بیوشیمیایی و مولکولی باکتری سینوریزوبیوم ملی لوتی جدا شده از ریشه گیاهان یونجه در دو منطقه از ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ریزوبیوم ها می توانند نیتروژن اتمسفری را تثبیت و مقدار قابل توجهی از نیتروژن موجود در خاک را تامین کنند. این مطالعه با هدف جداسازی و شناسایی ویژگی های بیوشیمیایی و مولکولی باکتری های بومی سینوریزوبیوم ملی لوتی جدا شده از گره ریشه گیاهان یونجه در دو منطقه آب و هوایی متفاوت و نیز شناسایی سویه های با کارایی بالا به عنوان کود زیستی انجام شد. 

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی-توصیفی، بوته های یونجه از مناطق مختلف استان های قم و خراسان جمع آوری شدند. باکتری ها با استفاده از آزمون های گره زایی، بیوشیمیایی و مولکولی شناسایی شدند. منحنی رشد جدایه ها رسم و سپس با تلقیح باکتری ها به بذرهای یونجه، گیاهان از نظر میزان رشد مقایسه گردیدند و جدایه های با کارآیی بالاتر شناسایی شدند.

یافته ها

باکتری ها در محیط لیتموس میلک واکنش یکسانی نداشتند. همگی ژلاتیناز منفی بودند و تنها چند سویه توانستند نشاسته موجود در محیط را استفاده کنند. برخی قابلیت رشد در حضور ترکیبات هیدروفوب را داشتند. مانیتول، سوکروز و مالتوز بهترین منبع کربن برای رشد جدایه ها بودند. سویه های S22K، S36K از استان خراسان و S3Q وS12Q  از استان قم در مقایسه با سایر جدایه ها رشد گیاهان آزمون را بیشتر تقویت کردند.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان داد که برخی باکتری های بومی سینوریزوبیوم ملی لوتی توانایی تجزیه نشاسته و توانایی رشد در حضور SDS را دارند. در میان جدایه ها، سویه های S22K و S3Q پتانسیل بهتری را برای استفاده به عنوان کود زیستی داشتند. این تحقیق می تواند گامی برای تولید کودهای زیستی در کشور باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!