بررسی فراوانی و عوامل خطر ناهنجاری های مادرزادی در معلولین زیر 15 سال ثبت نام شده در بهزیستی شهرکرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناهنجاری مادرزادی، از علل شایع مداخلات پزشکی، بیماری های طولانی مدت و مرگ می باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل خطر ناهنجاری مادرزادی در معلولین کودک ثبت نام شده در بهزیستی شهرکرد صورت گرفت.

روش

 در مطالعه تحلیلی گذشته نگر از نوع مورد - شاهد حاضر،  جمعیت مورد مطالعه ، 350 نفر از معلولین ثبت نام شده در بهزیستی شهرکرد و 350 کودک سالم جورسازی شده بلحاظ جنسی در سطح جامعه بود. اطلاعات دموگرافیک و فاکتورهای خطر احتمالی از طریق پرونده بیمار و  مصاحبه با والدین در پرسشنامه  ثبت گردید.

یافته ها

 بیشترین فراوانی ناهنجاری مربوط به اختلالات قلبی (31/1%)، فلج مغزی (18/3%) و سندروم داون (14/9%) بود. وزن، قد و دور سر حین تولد، سن پدر و مادر ، قومیت پدر و مادر، وضعیت اقتصادی ، تحصیلات، نوع زایمان، فصل تولد، شاخص توده بدن مادر ، ابتلاء مادر به دیابت، هیپوتیروییدیسم، فشار خون بالا و بیماری عفونی ،استعمال سیگار و اعتیاد پدر و مادر، عدم مصرف اسیدفولیک و آهن ، مصرف دارو توسط مادر، هیپوکسی جنین، ازدواج فامیلی و سابقه خانوادگی ناهنجاری در دو گروه تفاوت معنی داری داشت (0/05<P). در رگرسیون لجستیک، زایمان سزارین (4/9=OR)، وضعیت اقتصادی پایین (21/7=OR)، سن بالای پدر (1/8=OR)، داشتن سابقه خانوادگی ناهنجاری مادرزادی در فامیل درجه 1 (2/6=OR)، سیگاری بودن پدر (7/02=OR) و هیپوکسی نوزادی (4/7=OR) معنی دار باقی ماندند (0/05<P).

نتیجه گیری

 از آن جا که شناسایی زود هنگام ناهنجاری های مادرزادی به منظور مداخلات پیشگیرانه بسیار مهم است ،توجه به عوامل خطر حاصل از این مطالعه در جلوگیری از تولد کودک دارای ناهنجاری مفید خواهد بود. لذا توجه حمایتی و مراقبتی ویژه به مادران باردار دارای عوامل خطر از گروه اقتصادی اجتماعی ضعیف جامعه و نوزادان آنها توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!