شناسایی هیستوپاتولوژی، سرولوژی، مولکولی و میکروسکوپ الکترونی عفونت مدی-ویزنا در جمعیت گوسفندان در غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

مدی-ویزنا (MV) بیماری لنفوپرولیفراتیو ویروسی پیشرونده است که باعث درگیر شدن چندین اندام در نشخوارکنندگان کوچک از جمله گوسفند و بز می شود. این بیماری عمدتا در بافت ریه اتفاق می افتد و باعث ایجاد پنومونی بینابینی می گردد. 

هدف

 هدف از مطالعه حاضر، بررسی شیوع عفونت MV در جمعیت گوسفندان ایرانی از طریق آزمون های ماکروسکوپی، هیستوپاتولوژی، سرولوژی، مولکولی و نیز میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) می باشد. 

روش کار

 نمونه های ریه و خون از 100 راس گوسفند ماده (دو یا بالای دو سال) با علایم بیماری تنفسی که به کشتارگاه کرمانشاه ارجاع داده شده بودند، جمع آوری و مورد ارزیابی هیستوپاتولوژی و مولکولی قرار گرفت. نمونه های سرم نیز جهت انجام آزمایش سرولوژی جمع آوری شدند. 

نتایج

 بررسی هیستوپاتولوژی حاکی از وجود جراحت های ریوی شبه مدی در 85% از ریه های درگیر بود، که شامل پنومونی بینابینی، هیپرتروفی عضلات صاف دیواره آلویول ها و پیرامون عروق خونی، نفوذ لنفوپلاسماسیتک بینابینی و هایپرپلازی لنفاوی فولیکولار بود. آنتی بادی های اختصاصی در مقابل ویروس MV در 7% نمونه های سرم شناسایی شد. ناحیه تکرار شونده بلند انتهایی (LTR) پروویروس MV در 3% از نمونه های DNA استخراج شده از ریه های مشکوک، تکثیر یافت. آنالیز تعیین توالی نمونه های واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) مثبت، وجود پروویروس MV را در ژنوم تایید کرد. در نمونه های DNA استخراج شده از نمونه های خون نه در گروه مشکوک و نه در گروه کنترل هیچ تکثیری مشاهده نشد. میکروسکوپ الکترونی عبوری نیز وجود ویریون را در غشا سیتوپلاسمی ماکروفاژهای آلوده به MV تایید کرد. 

نتیجه گیری

اگرچه هیستوپاتولوژی می تواند امکان تخمین اولیه مدی در جمعیت را فراهم کند، تشخیص قطعی بیماری نیاز به تایید شدن توسط روش هایی با حساسیت بالاتر نظیر آزمایش های سرولوژی و آنالیز مولکولی دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
103 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!