شکاف کیفیت برنامه آموزشی مشاوره پیش از ازدواج در استان البرز سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

درک صحیح مدیریت از انتظارات مشتری برای دستیابی به خدماتی با کیفیت بهتر لازم است. هدف مطالعه بررسی کیفیت خدمات آموزشی ارایه شده توسط مراکز مشاوره پیش از ازدواج، از دیدگاه داوطلبان ازدواج بود.

مواد و روش کار

در این مطالعه مقطعی، 679 نفر داوطلبان ازدواج مراجعه کننده به مراکزمشاوره پیش از ازدواج استان البرز در تابستان 1397 به روش تصادفی در مطالعه شرکت کردند. انتظارات و ادراکات آنان درباره خدمات آموزشی مراکز مشاوره با پرسشنامه سروکوال در پنج بعد تضمین، همدلی، پاسخگویی، اطمینان و ملموس قبل و بعد برگزاری کلاس ها سنجیده شد. از آزمون های ویلکاکسون، تی، تحلیل واریانس و همبستگی برای تجزیه تحلیل استفاده شد.

یافته ها

بین کیفیت آموزش مورد انتظار و آموزش ارایه شده شکاف کیفیت منفی وجود داشت. در چهار بعد از پنج بعد کیفیت خدمت شکاف کیفیت منفی وجود داشت. بیشترین اختلاف منفی مربوط به بعد همدلی وکمترین اختلاف کیفیت منفی مربوط به بعد اطمینان بود. تفاوت مشاهده شده در سه بعد همدلی، ملموس و تضمین معنادار بود. شکاف کیفیت با سن و تحصیلات زوجین داوطلبان ازدواج ارتباط داشت.

نتیجه گیری

به سیاستگذاران توصیه می شود برای ارتقای کیفیت کلاسهای آموزشی مشاوره پیش از ازدواج به ویژه در ابعاد همدلی، تضمین و ملموس برنامه ریزی و مداخله کنند و از این طریق گام موثری در جهت کاهش طلاق و افزایش رضایتمندی از ازدواج در استان البرز برداشته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 309
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141773 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!