ارزیابی فراوانی آنزیم های متالوبتالاکتاماز و کارباپنماز در ایزوله های کلینیکی سودوموناس آئروژینوزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

به دلیل افزایش شیوع مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به ترکیبات بتالاکتام و کارباپنم ها شناسایی ایزوله های مولد آنزیم های بتالاکتاماز برای درمان به موقع چنین ایزوله هایی ضروری می باشد. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین شیوع ژن های متالوبتالاکتاماز و کارباپنماز (mbl و kpc) در میان ایزوله های بالینی سودوموناس آیروژینوزا انجام گرفت.

مواد و روش ها

 در این مطالعه توصیفی - مقطعی تعداد 97 ایزوله ی بالینی از بیماران بستری در بیمارستان های شهر همدان از آبان 1396تا اردیبهشت 1397 جمع آوری گردید. پس از تایید سویه های جدا شده به روش فنوتیپی و ژنوتیپی، بررسی حساسیت آنتی بیوتیکی ایزوله ها به روش دیسک دیفیوژن آگار،  MIC ایمی پنم با روش Etest ، انجام تست Combination Disk Diffusion Test  (CDDT) ، Modified Hodge Test (MHT) و شناسایی ژن های کارباپنماز به روش PCR انجام شد.

یافته ها

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که بیشترین میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک سفوکسیتین 92 ایزوله (8/94%) و کمترین میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک پیپراسیلین- تازوباکتام 38 ایزوله (2/39%) بود. از میان آنتی بیوتیک های کارباپنم، بیشترین میزان مقاومت نسبت به ایمی پنم 48 ایزوله (4/49%) بود. از بین 49 (51/50%) ایزوله ای که به آنتی بیوتیک های کارباپنم مقاوم بودند، 42 ایزوله (71/85%) MIC مقاوم (< 8 میلی متر(نسبت به ایمی پنم داشتند، 26 ایزوله (06/53%) تست دیسک ترکیبی IMP/EDTA (CDDT) و 25 ایزوله (02/51%) تستMHT مثبت داشتند. هم چنین نتایج PCR نشان داد که بیشترین و کمترین حضور ژن در بین ایزوله ها مربوط به ژن IMP، 20 (8/40%) و ژن GIM، 6 ایزوله (24/12%) بود.

نتیجه گیری

 نتایج این مطالعه نشان داد که درصد بالایی از ایزوله های سودوموناس آیروژینوزا 49 (51/50%) بررسی شده نسبت به آنتی بیوتیک های کارباپنم مقاوم بودند و درصد بالایی از ایزوله های مقاوم به کارباپنم ها مولد ژن های بتالاکتامازی بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!