نگرش بیماران و خانواده ها در مورد انتقال خبر بد در بخش های اونکولوژی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

انتقال خبر بد یکی از چالش های مهم در بیماران دچار سرطان می باشد. این مطالعه به منظور بررسی نگرش بیماران و خانواده بیماران که با تشخیص سرطان بستری بودند، انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه که از نوع توصیفی-مقطعی می باشد، 196 نفر از بیماران و خانواده بیماران دچار سرطان(62 بیمار، 76 نفر خانواده بیمار بزرگ سال و 58 نفر خانواده کودک بیمار) بستری در بخش های اونکولوژی بیمارستان امام (ره) و بوعلی شهر اردبیل به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که در 6 بعد فرد، زمان و مکان مناسب جهت دادن خبر بد، میزان اطلاعات داده شده، پذیرش خبر بد، عوامل موثر بر نحوه انتقال خبر بد و اطلاعات دموگرافیک تنظیم شده بود. پرسشنامه به روش مصاحبه تکمیل شد.

یافته ها

بر اساس یافته ها تفاوت معنی دار آماری بین سن و نگرش در بعد پذیرش خبر بد در هر 3 گروه((p=0.045 وجود دارد، خانواده کودک نگرش بالاتر از خانواده بیمار بزرگ سال و خود بیمار بزرگ سال در بعد زمان مناسب دادن خبر بد(تفاوت بین گروهی:0.017)و نگرش پایین تر از دو گروه دیگر در بعد عوامل موثر بر دادن خبر بد(تفاوت بین گروهی:0.007) دارد. بیماران با جنس مونث نگرش پایین تر به مکان دادن خبر بد(p=0.046) دارند. در خانواده بیماران بزرگ سال افراد با تحصیلات بالاتر نگرش پایین تری به فرد دهنده خبر بد(p=0.009)دارند. همچنین افراد با درآمد بالاتر نگرش بالاتر به زمان دادن خبر بد(p=0.046) دارند. سکونت در منزل شخصی باعث نگرش بالاتر نسبت به مکان مناسب (p=0.043)و میزان اطلاعات برای دادن خبر بد(p=0.043) بوده است و نیز در خانواده بیماران با بیماری حاد نگرش بالاتر به میزان اطلاعات داده شده در مورد خبر بد(p=0.033)وجود دارد. افراد شاغل در گروه خانواده بیماران خردسال نگرش بالاتر به پذیرش خبر بد(p=0.04) داشته اند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان می دهد در نگرش بیمار و خانواده بیمار بزرگ سال و خانواده بیمار خردسال تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی در برخی جنبه های نگرش و در مقایسه با برخی متغیرهای دموگرافیک تفاوت وجود دارد و باید در انتقال خبر بد به شرایط اقتصادی-اجتماعی و دموگرافیک افراد توجه شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
955 تا 964
لینک کوتاه:
magiran.com/p2141905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!