ترمیم شناخت دیابتی ها با ترکیب تن آرامی مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی فرامغزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر، با هدف تعیین تاثیر خالص و ترکیبی دو تکنیک تن آرامی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBR) و تحریک الکتریکی فرامغزی (CES) در کاهش نارسایی کارکردهای اجرایی و خطاهای حافظه آینده نگر و گذشته نگر در بیماران دیابت نوع 2 انجام گرفته است.

روش

این پژوهش، یک کار آزمایی بالینی تصادفی سه گروهی دو سر کور و از نوع طرح اندازه های تکراری است. نمونه شامل 30 بیمار بود که به روش مبتنی بر هدف و براساس نمونه گیری در دسترس از انجمن دیابت شهرستان بناب انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه 10 نفره MBR، CES، و گروه MBR+CES انتصاب شدند و در 10 جلسه انفرادی، مداخلات مربوط به گروه خود را اخذ کردند. کل بیماران، قبل از مداخلات، پس از اتمام مداخلات، و یک ماه بعد از اتمام مداخلات، به وسیله پرسشنامه نقص کارکردهای اجرایی بارکلی (BDEFS)، و پرسشنامه حافظه گذشته نگر و آینده نگر (PRMQ)، مورد سنجش قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج تحلیل واریانس بین- درون گروهی (SPANOVA)، حاکی از تغییر میانگین حافظه گذشته نگر و آینده نگر در طول زمان، و تغییر حافظه آینده نگر در طول زمان در گروه های مختلف بود. نتایج تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بن فرونی نشان داد که در مرحله پیگیری، خطاهای حافظه آینده نگر در گروه MBR+CES هم نسبت به گروه MBR و هم نسبت به گروه CES بطور معناداری کمتر شده بود (P<0/05).

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش، تلویحات نظری و کاربردی بسیاری در زمینه بهبود عملکرد شناختی بیماران دیابت نوع 2 به دنبال تکنیک های درمانی MBR و CES بهمراه دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
31 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2142264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!