حمایت کیفری از زنجیره تامین اقلام دارویی در حقوق ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه داشتن برنامه های مرتبط با «کنترل زنجیره تامین دارو» به امری ضروری تبدیل شده و ضمانت اجراهای کیفری شدیدی برای صیانت از این برنامه ها پیش بینی شده است. تجربه کشورهای صنعتی و پیشرو در حوزه دارو نشان می دهد که «نظام بهینه کنترل زنجیره تامین دارو» نظامی با محوریت طراحی لجستیک و کنترل هوشمند است، به نحوی که شفافیت تمامی فرآیندهای تامین، تولید، واردات، توزیع، عرضه، خرید و فروش، انبارش و حمل در آن قابل تضمین باشد. در این نظام کنترلی مجالی برای «تخلف درون سیستمی» (نقض ضوابط داخلی) یا «تخلف برون سیستمی» (فعالیت خارج از سامانه) وجود ندارد. امروزه هر دو نوع تخلف، به علاوه یک سری از جرایم و تخلفات مانع (با هدف کاهش آسیب پذیری سامانه های هوشمند و نیز کاهش فعالیت های پرریسک) موضوع جرم انگاری یا تخلف انگاری توسط نظام عدالت کیفری قرار گرفته اند، البته صیانت از نظام کنترل زنجیره تامین دارو و تضمین کارایی آن، در گرو عملکرد مناسب دستگاه قضایی، ضابطین و دستگاه های اجرایی متولی حوزه دارو است. در این نوشتار که یک تحقیق توصیفی تحلیلی محسوب می شود و به طور دقیق تر از «روش تحقیق موردی و زمینه ای» در آن استفاده شده است، با هدف بهبود عملکرد نظام عدالت کیفری ایران در کنترل زنجیره تامین اقلام دارویی، پس از بیان موضوع و تشریح مفاهیم کلیدی، به تبیین عناصر مدیریت زنجیره تامین اقلام دارویی پرداخته ایم. سپس، موانع تکامل دولت الکترونیک در حوزه اقلام دارویی را شرح داده ایم و پس از توصیف وضع موجود مداخله های کیفری تقنینی در کنترل زنجیره تامین اقلام دارویی به آسیب شناسی مداخله های کیفری تقنینی در کنترل زنجیره تامین اقلام دارویی در ایران پرداخته شده و در نهایت الگویی بدیع جهت بازسازی رویکرد نظام عدالت کیفری در این حوزه پیشنهاد شده است. بررسی مداخله های کیفری قانونگذار ایران در جهت صیانت از نظام کنترل زنجیره تامین اقلام دارویی نشان می دهد که خلاهای فراوانی در این زمینه وجود دارد، به نحوی که عملا اهداف اولیه قانونگذار از پی ریزی نظام کنترل زنجیره تامین محقق نشده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2142495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!