اثرات تیمارهای ضد غبار بر ویژگی های شیمیایی خاک مجاور جاده های جنگلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

گرد و غبار پدیده ای است که در نتیجه تردد وسایل نقلیه از سطح خشک جاده های غیرآسفالته ایجاد می شود. ذرات گرد و غبار می تواند اثرات مخربی روی رشد گیاهان، کیفیت آب و دوام جاده ها داشته باشد. هدف این مطالعه، بررسی کارایی برخی تیمارهای ضدفبار سازگار با محیط زیست شامل تیمارهای ملاس نیشکر، پلی اکریل آمید و بنتونیت در غلظت های مختلف به منظور کنترل گرد و غبار جاده ها در بازه های زمانی 3، 9، 27 و 81 روزه بود.

مواد و روش ها

پیاده سازی تیمارها توسط سامانه پاشش محلول های ضدغبار متشکل از 8 نازل با نرخ پاشش 5/2-2 لیتر در مترمربع در سه منطقه از جنگل های استان گلستان شامل جنگل های لوه، کوهمیان و شصت کلا به اجرا درآمد. برای جمع آوری نمونه های گرد و غبار، دستگاه مکنده غبار مورد استفاده قرار گرفت. نمونه برداری گرد و غبار همزمان با عبور وسیله نقلیه با سرعت یکنواخت 40 کیلومتر در ساعت انجام شد. همچنین تعدادی نمونه خاک از حاشیه جاده جهت اندازه گیری تغییرات میزان سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و اسیدیته خاک در نتیجه آبشویی مواد ضدغبار جمع آوری گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که مقدار گرد و غبار جاده های جنگلی با افزایش غلظت تیمارهای ضدغبار کاهش و با گذر زمان افزایش یافت. در جاده های جنگلی لوه مناسب ترین تیمارها برای کنترل گرد و غبار، تیمار پلی اکریل آمید با غلظت 6 درصد و تیمار ملاس نیشکر با غلظت 20 درصد بود، ولی تیمار بنتونیت به دلیل درصد بالای ریزدانه در مصالح روسازی، کارایی نداشت. در جاده های جنگلی کوهمیان تیمارهای پلی اکریل آمید با غلظت 4 درصد و ملاس با غلظت 20 درصد و در جاده های جنگلی شصت کلا تیمار پلی اکریل آمید 2 درصد مناسب ترین تیمارها بودند. بنتونیت سبب افزایش مقدار منیزیم و pH خاک حاشیه جاده شد. ملاس سبب افزایش مقدار پتاسیم خاک و همچنین کاهش pH شد. در سایر موارد اثر معنی داری از سوی تیمارها بر غلظت عناصر خاک حاشیه جاده مشاهده نشد.

نتیجه گیری

بر اساس یافته ها، ملاس نیشکر در مناطقی که درصد ریزدانه مصالح رویه زیاد است، توانست موثرتر عمل کند. اما در جاده هایی که درصد ریزدانه پایین است، پلی اکریل آمید تیمار موثر و مقرون به صرفه تری نسبت به ملاس و بنتونیت می باشد. این افزودنی ها به دلیل کم بودن مقدار آنها، تاثیری بر ترکیبات شیمیایی خاک حاشیه جاده ها نداشتند.بر اساس یافته ها، ملاس نیشکر در مناطقی که درصد ریزدانه مصالح رویه زیاد است، توانست موثرتر عمل کند. اما در جاده هایی که درصد ریزدانه پایین است، پلی اکریل آمید تیمار موثر و مقرون به صرفه تری نسبت به ملاس و بنتونیت می باشد. این افزودنی ها به دلیل کم بودن مقدار آنها، تاثیری بر ترکیبات شیمیایی خاک حاشیه جاده ها نداشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!