شناسایی و ارزیابی خطای انسانی با استفاده از تکنیک HEART در اپراتورهای جرثقیل های سقفی یکی از صنایع فولاد خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعات انجام شده درزمینه حوادث صنعتی نشان داده است که خطای انسانی مهم ترین و اصلی ترین نقش را در بروز حوادث دارد. به طوری که طبق بررسی های صورت گرفته 60 الی 90 درصد حوادث درنتیجه مستقیم خطاها و اشتباهات انسانی به وقوع می پیوندند. بنابراین در این پژوهش خطاهای انسانی اپراتورهای جرثقیل های سقفی صنعت فولاد به روش ارزیابی و کاهش خطای انسانی شناسایی و آنالیز گردید.

روش کار

این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که در اپراتورهای جرثقیل های سقفی یکی از صنایع فولاد خوزستان طی مدت 5 ماه موردبررسی قرار گرفت. در این مطالعه وظایف اپراتورهای 18 جرثقیل سقفی کابین دار و کنترلی موجود در شرکت به روش HTA مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و سپس با به کارگیری روش HEART احتمال خطای انسانی برای هر وظیفه به صورت کمی محاسبه گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که از مهم ترین عوامل موثر در بروز خطای انسانی در هر دو نوع جرثقیل های سقفی کابین دار و کنترلی می توان به عدم درک ریسک، شرایط روحی و جسمانی نامناسب اپراتورها و مختل شدن چرخه ی طبیعی خواب اشاره کرد.

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گیری نمود که روش HEART در رتبه بندی وظایف ازنظر بزرگی احتمال خطا موفق بوده است. به منظور کاهش خطای انسانی، بهبود عملکرد کارکنان و جلوگیری از بروز خطای ناشی از عوامل انسانی، راهکارهای کنترلی مانند تدوین و نظارت بر اجرای دستورالعمل های کاری مناسب، بهبود کیفیت آموزش کارکنان، رعایت قوانین و مقررات، نوبت های کاری منظم و تدوین برنامه هایی جهت کاهش استرس احتمال بروز خطا و... پیشنهاد می شود

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!