ارزیابی رفتار رانندگان وسایل نقلیه جاده ای در رعایت سر فاصله ایمن هنگام حرکت پشت وسایل نقلیه (مطالعه موردی: محور ساری- نکا)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

حوادث رانندگی از جمله مهم ترین عوامل تعیین کننده در کیفیت راه های کشور می باشد و از آنجایی که کیفیت شبکه جاده های کشوری تضمین کننده حمل و نقل ایمن مسافر و کالا می باشد، به تبع در رشد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هر کشوری تاثیر بسزایی خواهد داشت. بنابراین یکی از پارامترهای مهم در مطلوبیت هر شبکه جاده ای، ایمنی آن است که در مقابل آن حوادث و تصادفات قرار دارد. تصادفات از نظر نرخ تصادف و شدت آن بر روی ایمنی جاده اثر منفی دارد و باعث کاهش میزان حمل و نقل از آن مسیر و تقلیل جریان اقتصادی می شود. همچنین وقوع تصادفات در نگاه کلان باعث ایجاد مسایل روحی و روانی در سطح جامعه و در بعد خانواده میشود. آمار تصادفات و متوفیات ناشی از آن در ایران بسیار بالاست از سال 1379 تا 1388 حدود 235000 نفر جان خود را در اثر تصادفات در ایران از دست داده اند. فاصله ایمن به عوامل متعددی از جمله شرایط مسیر بخصوص روسازی راه، سرعت مجاز، نوع رفتار راننده، سن و جنس رانندگان، نوع وسیله نقلیه و نیز شرایط جوی غالب بر مسیر وابسته است. عدم رعایت فاصله ایمن یک علت اصلی در تصادفات جلو به عقب بوده که یکی از تصادفات رایج در کشور ما می باشد، از این رو در این تحقیق به بررسی رفتار رانندگان در رعایت فاصله ایمن و بررسی عوامل موثر بر این امر پرداخته می شود. در این مقاله، بررسی وضع موجود، رفتار رانندگان، بررسی آماری تصادفات محور بزرگراهی ساری-نکا، به عنوان مطالعه موردی بررسی شده است. از روی آمار تصادفات معیارها و شاخص های رفتاری رانندگان در این محور شناسایی شدند، سپس پارامترهایی مانند سرعت، فاصله زمانی و مکانی بین وسایل نقلیه پشت سرهم بدست آمدند و راهکاری برای سنجش رفتار رانندگان در این مطالعه پیشنهاد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!