بررسی ارزش پیشگویی پروتئین پلاسمای A مرتبط با بارداری در ارتباط با سقط: مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برای زنان مبتلا به خون ریزی و تهدید به سقط برای تایید زنده بودن جنین سونوگرافی انجام می شود. اما با این حال 10-15 درصد این جنین ها در نهایت از بین می روند. هنگامی که سونوگرافی زنده بودن جنین را تایید می کند، بهتر است بین زنان با پیش اگهی خوب و زنان با پیش آگهی بد تمایز قایل شد.

هدف

هدف پژوهش حاضر تعیین ارزش پیشگویی کننده ی پروتئین پلاسمای A مرتبط با بارداری در ارتباط با تشخیص موارد از دست رفتن جنین بود.

موارد و روش ها

مقالات چاپ شده در پایگاه های الکترونیکی انگلیسی شامل Web of Science, PubMed, MEDLINE, Scopus و پایگاه های فارسی شامل ISC, Magiran, and IranMedx  تا اردیبهشت 98 مورد جستجو قرار گرفتند. ساز و کار جستجوی مقاله ها به طور عمده با استفاده از کلید واژه های معتبر و مبتنی بر MeSH شامل کلید واژه ی پروتئین پلاسمای A مرتبط با بارداری و معادل انگلیسی آن با استفاده از AND و همچنین با استفاده از کلید واژه های فارسی، از دست رفتن جنین، مرگ جنین، سقط بود. استخراج داده ها توسط دو نفر در فرمی از پیش تهیه شده انجام شد و کیفیت مقالات با استفاده از ابزار Newcastle-Ottawa بررسی گردید. متا آنالیز با استفاده از نرم افزار CMA/2.0 و Meta-Disc صورت گرفت.

نتایج

تعداد 16 مطالعه وارد مطالعه شدند و از این بین هشت مطالعه برای متاآنالیز واجد شرایط بودند. تمام مطالعات دارای کیفیت بالا و متوسط بودند. تجزیه و تحلیل با نمودار انباشت نشان داد میزان حساسیت تست 57% (فاصله اطمینان 95%: 63-53%)، ویژگی 83% (فاصله اطمینان 95%: 85-80%)، نسبت احتمال مثبت 52/3% (فاصله اطمینان 95%: 7/5-44/2%)، نسبت احتمال منفی 54/0% (فاصله اطمینان 95%: 79/0-37/0%) و نسبت شانس تشخیصی 95/6% (فاصله اطمینان 95%: 50/13-58/3%) بود.

نتیجه گیری

PAPP-A نمی تواند به صورت روتین برای پیش بینی از دست دادن جنین توصیه شود و همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر با ترکیب بیومارکرهای دیگر وجود دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
395 تا 406
لینک کوتاه:
magiran.com/p2143905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!