سیستم آموزشی عاملی برای رشد یا نگرانی نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دوره نوجوانی نسبت به مراحل دیگر زندگی با نگرانی بیشتری همراه است؛ در این بین اگرچه موفقیت تحصیلی، نگرانی جهانی همه دانش آموزان می باشد؛ اما درک نوجوانان از این نگرانی ها و شدت آن بسیار وابسته به جو و فرهنگ جامعه ای است که نوجوان در آن زندگی می کند. با توجه به تاثیر سیستم آموزشی بر نوجوانان، این مطالعه باهدف تعیین نگرانی های تحصیلی نوجوانان دختر از دیدگاه خود آنان انجام شد.

روش

این مطالعه کمی به روش تحلیل محتوی بر روی 500 نوجوان دختر دوره متوسطه دوم مدارس شهر گرگان انجام شد. جمع آوری داده ها از طریق مطرح کردن یک سوال باز در مورد نگرانی های روزمره زندگی شرکت کنندگان، صورت گرفت. در مجموع 482 برگه حاوی نگرانی های نوجوانان، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها شامل 3 حیطه خود (8/93%)، دیگران مهم (8/44%) و سیستم پیرامون (2/21%) بود. در این مقاله به آن دسته از نگرانی های نوجوانان در این 3 حیطه پرداخته شد که در ارتباط با سیستم آموزشی آنان بودند.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه، نگرانی بالای نوجوانان را در امر موفقیت تحصیلی نشان داد. سیاست های آموزشی فعلی، نوجوانان را به سمت زندگی تک بعدی، حفظیات بدون مهارت آموزی سوق می دهد. نتیجه این امر می تواند تربیت نوجوانانی باشد که در شکل گیری شخصیت و خلاقیت خود دچار مشکل بوده و مهارت های ضروری زندگی را فرا نگرفته اند. لذا به نظر می رسد جامعه به تغییرات اصلاحی در سیستم آموزشی، نیاز وافر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
290 تا 299
لینک کوتاه:
magiran.com/p2144200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!