بررسی تاثیرات محل دفع پسماند شهر نهاوند بر چشمه های شبه کارستی با تاکید بر هیدروژئوشیمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تولید زباله موجب بحران‏ هایی در زمینه محیط ‏زیست شده و حیات موجودات کره زمین را با مشکلات جدی روبه رو ساخته است. یکی از مسایلی که طی سال‏های اخیر توجه زیادی به آنها شده، محل مناسب دفع پسماند است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیرات محل دفع پسماند بر چشمه‏ های شبه کارستی شهرستان نهاوند با تاکید بر هیدروژیوشیمی و به روش پیمایشی-آزمایشگاهی است. نتایج آزمایش های شیمیایی و میکروبی بیانگر نشت آلودگی به چشمه‏ های منطقه است. نتایج سنجش عناصر کمیاب هم نشان می‏دهد بین غلظت این عناصر رابطه آماری معناداری وجود ندارد. به هر حال، عنصر جیوه و سرب فقط در چشمه آبشخور وجود داشته است که علت آن، فاصله نزدیک چشمه یادشده (حدود 200 متر) از محل دفع پسماند شهر نهاوند است. با استناد به یافته ‏ها، سنگ‏ بستر منطقه از نوع آتشفشانی توفدار و لیمستون است. این‏گونه سنگ‏ها نسبت به فرسایش حساس (غیر مقاوم)، نفوذپذیر و دارای توان نامناسب برای دفع پسماند هستند. همچنین، مکان دفن فعلی تقریبا در مسیر زهکش طبیعی (مسیل) قرار گرفته که این خود منطقه را از نظر هیدروژیولوژیکی برای دفن زباله نامناسب کرده است و از نظر آمایش محیط ‏زیست توان کمی برای دفن پسماند دارد. بنابراین، پیشنهاد می‏شود مطالعات مکان یابی برای تعیین محل دفن مناسب صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
451 تا 461
لینک کوتاه:
magiran.com/p2144270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!