تعیین الگوی عوامل حدت و مقاومت آنتی بیوتیکی در ایزوله های کمپیلوباکترژژونی وکمپیلوباکترکولی جدا شده از کبد نیمچه های گوشتی کشتار شده در استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی آلودگی کبد نیمچه های گوشتی کشتار شده درکشتارگاه طیور استان چهارمحال و بختیاری به دو گونه کمپیلوباکترژژونی و کمپیلوباکترکولی و بررسی الگوی ویرولانس و مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله های جدا شده انجام شد. در این مطالعه، تعداد 186 نمونه کبد از نیمچه های گوشتی کشتار شده در کشتارگاه های طیور سطح استان به طور تصادفی جمع آوری شد. پس از جداسازی کمپیلوباکتر به روش کشت میکروبی، برای تایید قطعی کمپیلوباکتر در ایزوله های جدا شده و افتراق قطعی گونه های کمپیلوباکترژژونی و کمپیلوباکترکولی از ردیابی ژن های 16SrRNA، mapA و ceuE به روش PCR استفاده شد و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و ویرولانس ایزوله ها ارزیابی گردید. ازمجموع 186 نمونه کبد اخذ شده، تعداد 94 نمونه (53/50 درصد) آلوده به گونه های کمپیلوباکتر بودند که از این تعداد، 62 نمونه آلوده به کمپیلوباکترژژونی (95/65 درصد)، 26 نمونه آلوده به گونه کمپیلوباکترکولی (6/27 درصد) و 11 نمونه آلوده به هر دو گونه فوق بودند (45/6 درصد). تمام ژن های حدت بجز ژن iam در ایزوله های کمپیلوباکترژژونی حضورداشتند و در ایزوله های کمپیلوباکترکولی تنها 5 ژن cdtA، cdtB،cdtC، ima وracR ردیابی شد. تمام 88 ایزوله مورد مطالعه دارای مقاومت آنتی بیوتیکی چندگانه بوده و در 26 ایزوله کمپیلوباکترکولی، بیشترین مقاومت آنتی بیوتیکی مربوط به استرپتومایسین (15/96 درصد) و کمترین میزان مربوط به کلرامفینیکل (69/7 درصد) بود. در ایزوله های کمپیلوباکترژژونی مورد مطالعه به ترتیب بیشترین وکمترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی متعلق به دو آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین (58/72 درصد) و اریترومایسین (83/4 درصد) بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2144350 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!