بررسی فعالیت ضد میکروبی و ضد قارچی عصاره های مختلف گیاهان دارویی علف مار (Capparis spinosa)، علف مورچه (cretica Cressa) و اشورک (Rhazya stricta)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی فعالیت ضد میکروبی و ضد قارچی عصاره های مختلف گیاهان دارویی علف مار (Capparis spinosa)، علف مورچه (Cretica Cressa) و اشورک (Rhazya stricta) است. گیاه دارویی اشورک، علف مار و علف مورچه از استان سیستان و بلوچستان شهرستان سراوان جمع آوری گردید. عصاره گیری با حلال های مختلف با دستگاه روتاری انجام شد. باکتری های استاندارد از کلکسیون قارچ و باکتری ایران خریداری شد. حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی با روش میکرودایلوشن تعیین شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که کمترین غلظت مهارکنندگی عصاره آبی برابر با 5/2 میلی گرم بر میلی لیتر بوده که باکتری های اشریشیاکلی، باسیلوس سریوس و شیگلا دیسنتری مهار شده اند. ضمنا کمترین غلظت مهارکنندگی مربوط به عصاره متانولی علف مورچه و برابر با 62/0 میلی گرم بر میلی لیتر بوده که باکتری باسیلوس سریوس در این غلظت از بین رفته است. کمترین غلظت مهارکنندگی عصاره های علف مار مربوط به عصاره اتانولی و برابر با 62/0 میلی گرم بر میلی لیتر بوده که باکتری اشریشیاکلی و باسیلوس سریوس مهار شده و در همین غلظت عصاره هیدروالکلی و متانولی مهارکننده باکتری های شیگلا دیسنتری و سودوموناس آیروژینوزا بوده اند. نتایج این مطالعه بیانگر اثرات ضد میکروبی خوب عصاره گیاه دارویی علف مورچه و علف مار بر روی باکتری های بیماری زا است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2144354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!