اثر جیره های حاوی پودرجوانه جو و جلبک کلرلا بر شاخص های رشد، فلور میکروبی گوشت ودستگاه گوارش ماهی کپور معمولی (Cyprinus Carpio L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این آزمایش اثر پودر حاوی جوانه جو و جلبک کلرلا به عنوان پربیوتیک بر شاخص های رشد و فلور میکروبی کپور معمولی مورد بررسی قرار گرفت. این آزمایش به این علت انجام شد تا شرایط طبیعی تغذیه ماهی کپور مورد ارزیابی قرار گیرد. اثر سطوح مختلف این مواد در جیره غذایی در یک دوره 84 روزه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بکار گیری این مواد در جیره اثر معنی داری را در شاخص های رشد  مانند وزن نهایی، رشد ویژه و زیست توده ماهی در هنگام بر داشت دارد. میزان وزن وزن انفرادی ماهیان از 23/34 گرم در تیمار های 1، 2، 3، 4 و 5 به ترتیب به 54.26 ± 0.034، 56.77 ± 0.052، 62.32 ± 0.053،59.58 ± 0.074 و 66.93 ± 0.090 گرم در پایان آزمایش رسید. این مقدار در جیره در تیمار 5 که دارای 20 درصد پودر جوانه جو بود بیش از تیمار های حاوی 5 و 10 درصد جلبک و 10 درصد پودر جوانه جو بود. اختلاف معنی داری در ضریب تبدیل غذایی و کارایی پروتئین در بین جیره های حاوی 5 درصد کلرلا و 10 درصد پودر جوانه جو مشاهده نشد. با افزایش میزان کلرلا در جیره و تا حد 10 درصد مقدار باکتریهای دستگاه گوارش افزایش یافت و با کتریهای انترو باکتر  Enterobacteriaceae  بیشتری نسبت به کنترل و دیگر تیمار ها داشتند. میزان باکتری های کل در جیره شاهد از سایر تیمار ها بیشتر بود، ولی باکتریهای انترو باکتر  Enterobacteriaceae  در جیره حاوی پودر جوانه جو بیشتر از سایر تیمار ها بود و در جیره T5 میزان کلی فرم در عضله و دستگاه گوارش بیشتر از سایر تیمار ها بود و کلی فرم کمتری در جیره T3 حاوی 10 درصد کلرلا دراین بخش ها دیده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2145071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!