ساخت وایروزوم کاتیونیک مشتق شده از ویروس وزیکولار استوماتیتیس به عنوان کاندید امیدوارکننده به منظور تحویل موثر ژن به سیستم عصبی مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه یکی از موانع ژن درمانی در درمان بیماری های سیستم اعصاب مرکزی، نبود سیستم های حامل مناسب و ایمن برای عبور از سد خونی مغزی است. وایروزوم ها ذرات شبه ویروسی بوده که اگر از ویروس های نوروتروپیک ساخته شوند، می توانند در مغز مورد استفاده قرار گیرند. هدف از این مطالعه ساخت وایروزوم کاتیونیک مشتق شده از ویروس وزیکولار استوماتیتیس با استفاده از فسفولیپید کوتاه زنجیر با قابلیت دیالیز و لیپید کاتیونیک در شرایط آزمایشگاهی می باشد.

مواد و روش ها

ویروس وزیکولار استوماتیتیس در رده سلولی Vero تکثیر شد. متعاقبا، ویروس تولید شده با استفاده از اولترافیلتراسیون و اولتراسانتریفیوژ تغلیظ و تخلیص گردیده و در نهایت، وایروزوم توسط دترجنت DCPC و افزودن لیپید کاتیونیک، سنتز شد. توزیع سایز نانوذرات وایروزوم، میزان سمیت سلولی و پروتئین VSV-G به ترتیب توسط اندازه گیری پراکندگی نور دینامیک با استفاده از دستگاه زتا سایزر، روش زنده مانی سلولی و سدیم دو دسیل سولفات پلی آکریل آمید ژل الکتروفورز (SDS-PAGE) آنالیز شد.

یافته ها

ویروس های تولید شده با روش اولترافیلتراسیون و اولتراسانتریفیوژ تغلیظ گردیده و غلظت نهایی وایروزوم 0/8 میلی گرم در میلی لیتر شد. سایز وایروزوم کاتیونیک 186/6 نانومتر بود و بقای سلولی پس از 48 ساعت درمان با غلظت های مختلف وایروزوم کاتیونیک در مقایسه با گروه کنترل، کاهش معنی داری داشت. پروتئین VSV-G با وزن مولکولی 63 کیلودالتون نیز از طریق SDS-PAGE تایید گردید.

نتیجه گیری

استفاده از فسفولیپید کوتاه زنجیر یک روش موثر در حل کردن و بازآرایی پوشش ویروس وزیکولار استوماتیتیس بوده و در گلیکوپروتئین سطحی ویروس (VSV-G) تغییری ایجاد نمی کند. این وایروزوم کاتیونیک به دلیل دارا بودن پروتئین VSV-G و تروپیسم وسیع سلولی، می تواند کاندید امیدوارکننده ای برای عبور از سد خونی مغزی جهت تحویل موثر ژن و درمان بیماری های سیستم اعصاب مرکزی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2145200 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!