پتانسیل یابی منابع آب زیرزمینی با استفاده از مدل های وزن شواهد و شاخص آماری در محدوده نجف آباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منابع آب زیرزمینی از باارزش ترین منابع جهت تامین آب برای مصارف مختلف به شمار می روند. در این پژوهش پتانسیل یابی منابع آب زیرزمینی در محدوده مطالعاتی نجف آباد با استفاده از روش شاخص آماری و وزن شواهد موردبررسی قرار گرفت. بدین منظور ابتدا 4484 حلقه چاه موجود در این محدوده که دارای آبدهی بیش تر از 11 لیتردرثانیه بود به صورت تصادفی به دودسته گروه آموزش (70 درصد) و اعتبارسنجی (30 درصد) تقسیم شدند. سپس لایه های رقومی متغیرهای موثر در پتانسیل آب های زیرزمینی (ارتفاع، شیب، جهت شیب، انحنای سطح، شاخص رطوبت توپوگرافی (TWI)، کاربری اراضی، خاک، سنگ شناسی، فاصله از رودخانه و تراکم زهکشی) در محیط ArcGIS10.5 ساخته شد و سپس با استفاده از روش هم پوشانی وزنی، نقشه نهایی پتانسیل یابی منابع آب زیرزمینی تهیه شد. درنهایت برای تعیین صحت نقشه نهایی با استفاده از نرم افزار SPSS19، منحنی ROC مربوط به نقشه پتانسیل منابع آب زیرزمینی تهیه شد. میزان دقت بر اساس این منحنی برای مدل شاخص آماری 93/2 و برای مدل وزن شواهد 74/1 درصد به دست آمد که بیانگر دقت بالای مدل شاخص آماری در مقایسه با مدل وزن شواهد برای این منطقه است. بنابراین می توان گفت استفاده از مدل های مبتنی بر GIS برای پتانسیل یابی مناطق مستعد آب زیرزمینی، مناسب و قابل اعتماد هستند و نتایج پیش بینی حاکی از این بود که لایه های موثر انتخابی در این مطالعه برای دست یابی به مناطق مستعد آب زیرزمینی مناسب است.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2145441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!