بررسی مقایسه ای نظام آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری ایران و آمریکا

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

لازمه داشتن سیستم بهداشتی و پرستاری شایسته و متعاقب آن ارایه مراقبت های بهداشتی درمانی مناسب، ارتقاء کیفیت آموزش پرستاری است. برنامه های دوره پرستاری در سراسر دنیا در حال گسترش می باشد. مقایسه نظام های مختلف آموزشی موجب ارتقاءکیفیت برنامه های آموزشی می شود. هدف از این مطالعه، مقایسه نظام آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری ایران با مدرسه پرستاری دانشگاه واشنگتن دی سی امریکا می باشد.

روش بررسی

این پژوهش یک مطالعه توصیفی تطبیقی در سال 1397 انجام شد و نظام آموزشی پرستاری ایران با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی با دانشکده پرستاری دانشگاه واشنگتن مورد مقایسه قرار گرفت. جستجوی اینترنتی با استفاده از داده پایگاه های فارسی و انگلیسی صورت گرفت اطلاعات مورد نیاز جمع اوری شد و با استفاده از الگوی Beredy توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامه ها انجام شد.

یافته ها

نظام آموزش پرستاری دو کشور اختلافات عمده ای دارند. نظام آموزش پرستاری در دوره کارشناسی ایران چهار ساله است و متقاضیان از بین داوطلبین گروه تجربی و از طریق آزمون سراسری، انتخاب می شوند. در کلیه دانشگاه ها در سراسر کشور یک کوریکولوم واحد پرستاری اجرا می شود که توسط وزارت بهداشت تدوین می گردد. در حالی که پرستاری در آمریکا یک برنامه دو ساله بوده و ضوابط پذیرش دانشجو، توسط هر دانشگاه به طور مستقل وضع می گردد.

نتیجه گیری

بمنظور بهبود شرایط و کیفیت آموزشی رشته پرستاری در کشور ایران می بایست اصلاحاتی در حیطه های تدوین فلسفه و اهداف، روش های گزینش دانشجو، روش های تدریس و استراتژی های ارزشیابی فراگیران صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2145643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!