سوءرفتار مراقبین خانوادگی با افراد مبتلا به آلزایمر: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه در جهان، نظام های بهداشتی و درمانی با پدیده حرکت جمعیت به سمت سالمندی مواجه است. آلزایمر، بیماری با ریسک فاکتور اصلی سن، نیز در حال افرایش است. مراقبین خانوادگی با چالش های فراوانی در بحث مراقبت از این افراد روبه رو هستند که آن ها را نسبت به انجام سوء رفتار نسبت به فرد مبتلابه آلزایمر مستعدتر می نماید. توجه به نیاز ها و کیفیت زندگی مراقبین و افراد مبتلابه آلزایمر موضوع مهمی به شمار می آید. هدف از این مطالعه افزایش آگاهی در این راستا با ارایه عوامل مرتبط و بررسی عوامل پیشگری و بهبود شرایط می باشد.

روش کار

در این مطالعه مروری، متون به صورت نظام مند با استفاده از جستجوی مقالات در پایگاه های اطلاعاتی انگلیسی زبان Web of Science، Pubmed، Scopus و پایگاه های اطلاعاتی فارسی زبان SID و Magiran از ابتدا تا سال 2019 انجام شده است. با توجه به معیار های ورود و خروج، مقالات انتخاب و وارد پژوهش شدند.

یافته ها

در مرور نظام مندی که انجام شد 86 مقاله انتخاب شدند. 17 مقاله حایز شرایط بودند که وارد پژوهش شدند. یافته های این پژوهش نشان داد در کشورهای آسیایی به صورت کلی سوء رفتار در افراد مبتلابه آلزایمر بین 6/1 و 3/62 درصد، سوء رفتار روانی بین 7/9 و 3/62 درصد و سوء رفتار جسمی بین 6/1 و 18 درصد می باشد. در کشورهای غربی سوء رفتار کلی بین 4/5 و 51 درصد، سوء رفتار روانی بین 5/3 و 51 درصد و سوء رفتار فیزیکی بین 5/1 و 20 درصد گزارش شده است. در ایجاد سوء رفتار عوامل متفاوتی از سوی مراقب (افزایش بار مراقبتی، افسردگی، اضطراب، سطح اجتماعی و افزایش زمان مراقبت) و نیز عواملی از سوی فرد مراقبت شونده (اختلال روانی، اختلال حافظه و افزایش نیاز در ADL) تاثیرگذار می باشند.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده نشان می دهد با شناخت به موقع این مسئله حیاتی و عوامل موثر بر آن و اجرای برنامه هایی در راستای افزایش توانایی و تاب آوری مراقبین بیماران مبتلابه آلزایمر در برخورد با چالش های پیش آمده در هنگام مراقبت و اجرای برنامه هایی برای توان بخشی افراد مبتلابه آلزایمر، می توان گام مهمی در پیشگیری از سوء رفتار و بهبود شرایط برداشت و بدین وسیله کیفیت زندگی مراقبین و افراد مبتلابه آلزایمر را بهبود بخشید.

زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2145963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!