ارزیابی مقایسه ای وظایف بلند کردن دستی بار به سه روش KIM-LHC، WISHA و جداول Snook: مطالعه موردی در یک صنعت چاپی در یک صنعت چاپ

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه، اختلالات اسکلتی عضلانی تهدیدی جدی برای نیروی کار تلقی می شوند و یکی از فعالیت هایی که منجر به بروز این مشکلات می شوند، وظایف بلندکردن بار هستند. کارگران شاغل در صنعت چاپ به صورت گسترده درگیر بلندکردن بار هستند. لذا مطالعه حاضر، با هدف مقایسه نتایج ارزیابی وظایف بلندکردن بار به روش های KIM-LHC، WISHA و جداول Snook در یک صنعت چاپ انجام گرفته است.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 58 نفر (در مجموع 64 وظیفه) از کارکنان یک صنعت چاپ در شهر تهران در سال 1396، با استفاده از سه روش KIM-LHC، WISHA و جداول Snook ارزیابی شدند و امتیازات نهایی و سطوح اقدامات لازم برای آن ها تعیین گردید. داده های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS.22 و با بهره گیری از آزمون های Chi-square و Fishers exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

نتایج نشان داد که شیوع ناراحتی های اسکلتی عضلانی در اندام های تحتانی، بالا است. مقایسه ارزیابی وظایف بلندکردن بار به روش های WISHA و KIM-LHC، معنا داری ارتباط آن ها را نشان داد (005/0=p). همچنین ارتباط بین نتایج ارزیابی وظایف به روش های WISHA و جداول Snook معنا دار بود (006/0=p). در نهایت مقایسه ارزیابی وظایف بلندکردن بار به روش های KIM-LHC و جداول Snook، حاکی از رابطه معنادار آن ها بود (046/0=p).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه، همبستگی بالایی بین سه روش مذکور وجود دارد و می توان از آن ها به صورت جایگزین در ارزیابی وظایف بلندکردن بار، در صنعت چاپ، استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!