اثر یک دوره تمرین مقاومتی همراه با مصرف مکمل سیترولین مالات بر فشار خون، نیتریک اکساید (NO) و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) در زنان یائسه دچار پیش پرفشاری خون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فشارخون بعد از یایسگی عموما افزایش مییابد. روش های تمرینی همراه با مکمل میتوانند بر شاخصهای فشارخون تاثیر بگذارند، هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرین مقاومتی با مصرف سیترولین-مالات بر فشارخون، نیتریک اکسید (NO)  و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF)در زنان یایسه با پیشپرفشارخونی بود.

مواد و روش ها

جامعه آماری شامل زنان یایسه دچار پیشپرفشارخونی 50 تا 55 ساله بود که بهطور تصادفی به شش گروه تقسیم شدند: تمرین+مکمل، تمرین+مکمل، تمرین، کنترل، مکمل و دارونما. تمرین مقاومتی 3 جلسه در هفته با شدت 45 تا 55 درصد IRM بود. مکمل شامل سیترولین-مالات (8 گرم) یک ساعت قبل از هر جلسه تمرینی بود. فشارخون، NO و VEGE با استفاده از فشارسنج و کیت قبل و بعد از جلسات تمرینی اندازهگیری شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس دوراهه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.

نتایج

نتایج نشان داد که تمرین مقاومتی منجربه کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک و افزایش NO و VEGF میشود. همچنین مصرف سیترولین-مالات سبب کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک میشود. علاوه بر این، مشخص شد که هشت هفته مصرف سیترولین-مالات سبب افزایش NO و VEGF شد. نتایج نشان داد که گروه تمرین+مکمل بیشترین تاثیر را در افزایش NO،VEGF  و کاهش فشارخون داشته است. نتایج نشان داد که تمرینات مقاومتی با مصرف سیترولین-مالات سبب کاهش فشارخون در زنان یایسه دچار پیشپرفشارخونی میشوند. این تاثیرات با افزایش سطح NO و VEGF همراه است.

نتیجه گیری

یافته های پژوهش حاضر نشان داد که تمرین مقاومتی به همراه مکمل سیترولین-مالات سبب بهبود فشارخون در زنان یایسه دچار پیشپرفشارخونی میشود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1913 تا 1923
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!