مقایسه اثرات داروهای متفورمین، پیوگلیتازون، ریپاگلینید و آکاربوز بر هیستومورفولوژی تخمدان پلی کیستیک موش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سندروم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین علت ناباروری ناشی از عدم تخمک گذاری در زنان می باشد. یکی از راه های درمان این سندروم استفاده از داروهای حساس کننده به انسولین است. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی تاثیر داروهای متفورمین، پیوگلیتازون، ریپاگلینید و آکاربوز بر هیستومورفولوژی تخمدان پلی کیستیک می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه القای تخمدان پلی کیستیک با تزریق تستوسترون انانتات به موش های نابالغ برای مدت 4 هفته انجام گرفته است. سپس موش ها در پنج گروه مساوی تقسیم شدند. کنترل ، متفورمین ، پیوگلیتازون ، ریپاگلینید و آکاربوز. وزن بدن، نسبت وزن تخمدان به وزن حیوان ، قطر تخمدان، تغییرات هیستولوژی تخمدان ها و ویژگی های بافتی تخمدان ها بررسی گردیده است. برای این مطالعه از تست آماری توکی استفاده شد (P£0.05.(Tukey.

نتایج

تستوسترون انانتات بطور قابل ملاحظه ای باعث افزایش میانگین فولیکول های کیستیک و باعث کاهش رشد فولیکولی در مقایسه با گروه درمان شده است. وزن بدن، نسبت وزن تخمدان به وزن حیوان ، قطر تخمدان در همه گروه ها بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است در مقایسه با گروه کنترل (p<0.05). در گروه متفورمین و پیوگلیتازون تعداد اووسیت های دژنره شده، سلول های گرانولوزای پیکنوزه شده و رگزایی کاهش یافته و لوتیینی شدن فقط در این گروه ها مشاهده شد. کاهش معنی داری در فولیکول های پریموردیال، پرایمری، پره آنترال، کیستیک و آترتیک در گروه های درمانی دیده شد. هر چند که میانگین فولیکول های پره آنترال بطور قابل ملاحظه ای افزایش را نشان داد. میانگین فولیکول های آنترال در گروه های متفورمین و پیوگلیتازون افزایش معنی داری را نشان داد (p<0.05). نتایج نشان داد که نسبت وزن تخمدان به وزن حیوان درگروه های متفورمین و پیوگلیتازون بطور معنی داری کاهش یافته بود p<0.05.

نتیجه گیری

بر طبق این نتایج متفورمین و پیوگلیتازون اثرات مشابه دارند و میتوانند آسیب های ناشی ازتخمدان پلی کیستیک را جبران کنند. این داروها میتوانند رشد فولیکولی را توسعه دهند. ریپاگلینید نیز میتواند تا حدودی آسیب های ناشی از تخمدان پلی کیستیک را جبران کند و آکاربوز اثر منفی بر رشد فولیکولی دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1932 تا 1942
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!