طراحی ماتریکس ترکیبی L18 تاگوچی برای بهبود عملکرد مخمر بومی Trichosporon sp. Cas se5 در حذف سلنیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سلنیوم در سطوح پایین، اهمیت فیزیولوژیک دارد و به عنوان ریزمغذی ضروری برای انسان ها و حیوانات محسوب می شود. بااین حال، غلظت های بالای سلنیوم محلول (سلنیت)، منجر به مسمومیت حاد سلنیومی (سلنوزیس) می شود. این مطالعه باهدف کاربرد روش تاگوچی به عنوان یک روش موثر، کارآمد و بدون نیاز به تعداد زیاد آزمایش، جهت بهینه کردن حذف سلنیت انجام شد.

 مواد و روش ها

متغیرهای مستقل در این مطالعه؛غلظت اولیه یون سلنیت، غلظت اولیه بیومس سلول، غلظت اولیه کلرید سدیم، دور همزن و pH بودند که هرکدام دارای سه سطح بودند. برای متغیرهای مذکور آرایه متعامد L18 طراحی شد. آزمایش ها سه بار تکرار و میانگین مقادیر آن ها به صورت نتایج نهایی به کمک نرم افزار Qualitek-4 مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.

نتایج

عوامل با تاثیر معنی داری بر فرآیند حذف میکروبی سلنیت به ترتیب اهمیت یون سلنیت در غلظت 8 گرم در لیتر، دور شیکر rpm80، کلرید سدیم در غلظت 5/2 درصد وزنی/حجمی، بیومس سلول در غلظت 40 گرم در لیتر و pH برابر 8/6 تعیین شدند. تحت شرایط بهینه، ماکزیمم حذف سلنیت در سطح معنی داری 5% (p< 0.05)، 1/92 درصد پس از 48 ساعت گرما گذاری تخمین زده شد.

نتیجه گیری

 مطالعه اخیر نخستین گزارش از کاربرد موفقیت آمیز روش تاگوچی در بهینه سازی حذف سلنیت تحت شرایط سلول های در حال استراحت مخمر بومی Trichosporon sp.  به عنوان کاتالیست زیستی است. بنابراین استفاده از روش های بهینه سازی انجام شده در این تحقیق را می توان برای زیست پالایی محیط های آلوده پیشنهاد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
2020 تا 2028
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!