نقش مددکار اجتماعی در دادرسی کیفری (با تکیه بر قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری فعلی).

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

جرم به عنوان پدیده ای اجتماعی، امری بهنجار و اجتناب ناپذیر می باشد. تا زمانی که جامعه وجود داشته باشد، جرم هم وجود خواهد داشت. با تحول رویکرد نظام عدالت کیفری از تفکر مجازات محوری به تفکر درمان محوری، توجه دانش جرم شناسی به سمت اصلاح و بازپروری مجرمان و همچنین پیشگیری از تکرار جرم معطوف شده است. در همین راستا از سایر تخصص ها کمک گرفته است. از جمله این علوم، دانش مددکاری اجتماعی می باشد که هدف از آن، تغییر اجتماعی، حل مشکلات روابط انسانی و توانمندسازی افراد برای رسیدن به خودیاری است. از آنجا که وقوع جرم تحت تاثیر عوامل شخصیتی و اجتماعی صورت می گیرد، تحلیل و پیشگیری از آن نیازمند بررسی های جرم شناختی، روان شناختی و جامعه شناختی می باشد که مددکار اجتماعی با تلفیق داده های این علوم و دانش خود، به پیشگیری و درمان مرتکبین می پردازد. به همین دلیل، مددکاری اجتماعی را جعبه ابزار علوم انسانی می نامند.
قانونگذار ایران در سال 1392 در مهمترین قوانین کیفری خود به علوم جدید و گوناگون از جمله مددکاری اجتماعی بها داده است. این اعطای نقش به مددکاران اجتماعی از مراحل اولیه رسیدگی پرونده کیفری (پیش از شروع تحقیقات مقدماتی در کلانتری ها و در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسراها) شروع و تا صدور حکم و اجرای آن (در دادگاه ها و زندان ها) ادامه می یابد. بر اساس قوانین فعلی، مهمترین نقشی که مددکار اجتماعی در فرآیند دادرسی کیفری ایفا    می کند، در قالب پرونده شخصیت متهمین جلوه یافته است. پس از آن، در دادرسی اطفال و نوجوانان بیشترین بهره از مددکاری اجتماعی برده شده است.
علیرغم فراهم بودن بسترهای قانونی در قوانین جدید کیفری، قضات محاکم به دلیل تفکرات سنتی و تمایل به زودبازدهی، از ظرفیت های مددکاری اجتماعی به قدر کافی بهره نمی برند. در این پژوهش سعی شده است ابتدا به معرفی رشته مددکاری اجتماعی و توضیح مبانی حقوقی و جرم شناختی آن پرداخته و سپس به تشریح جایگاه آن در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 بپردازیم و با نگاهی سطحی به آنچه در عمل در روند دادرسی کیفری اتفاق می افتد، به کشف نقایص موجود در این باره نایل آییم.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!