ویژگی های جمعیت شناختی مرگ ناشی از قتل در ایران در طی سال های 1390 تا 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

مرگ ناشی از خشونت یا همان قتل به عنوان خط قرمز وضعیت سلامت اجتماعی است. هدف این پژوهش شناخت وضعیت جمعیت شناختی و پراکندگی جغرافیایی قتل در ایران در دوره زمانی 96-1390 بود.

مواد و روش ها

این مطالعه طولی و توصیفی با استفاده از تحلیل داده های ثانویه صورت گرفت. داده های کل مرگ ومیر ناشی از قتل طی سال های 1390 تا 1396 از سازمان ثبت احوال و بر اساس طبقه بندی بین المللی گروه علت مرگ (ICD10) استخراج شد. جمعیت هر استان جهت محاسبه میزان مرگ در جمعیت برگرفته از سرشماری عمومی نفوس و مسکن در دو سال 1390 و 1395 بود. تمامی داده ها به تفکیک جنس، سن، فصل و استان بود. از شاخص استاندارد میزان جهت مقایسه پراکندگی جغرافیایی، از شاخص نسبت میزان جهت مقایسه جنسی، از شاخص تفاضل میزان جهت تحلیل تغییرات در طی زمان و از شاخص سال های عمر از دست رفته جهت تحلیل سنی و اثرات جمعیتی قتل استفاده شد.

یافته ها

در فاصله 7 ساله 1390 تا 1396 به طور متوسط سالانه 1360 مورد قتل در کشور ثبت شده بود. میزان قتل در طی دوره به ویژه برای زنان در حال کاهش بود، در سال 1395 میزان قتل در مردان 7/7 برابر زنان بود. به صورت فصلی به ترتیب کمترین و بیشترین میزان در زمستان و بهار و در ترکیب سنی و جنسی، بیشترین میزان قتل در مردان جوان بود.

نتیجه گیری

قتل در مردان جوان زنگ خطری برای سلامت اجتماعی و باعث سال های عمر از دست رفته در نیروی انسانی است. بالا بودن این میزان در استان های با سطح توسعه پایین و دارای خرده فرهنگ های قومی نیازمند برنامه های منطقه ای جهت کاهش این مسئله در کشور است. لازم است برنامه های ویژه ای برای پرکردن اوقات فراغت جوانان به ویژه در مناطق پرخطر اجرا شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2146646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!