کنترل بار-فرکانس ریزشبکه مبتنی بر مدل غیر خطی به کمک روش PID مرتبه کسری بهینه شده با الگوریتم ترکیبی HCRPSO-PS

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کنترل بار-فرکانس یکی از موضوعات مهم در بهره برداری و کنترل ریز شبکه هایی است که به صورت مستقل از شبکه اصلی بهره برداری می شوند. مقاله حاضر روشی کنترلی تناسبی-انتگرالی مشتقی مرتبه کسری (FOPID) برای کنترل بار-فرکانس ریز شبکه ارایه می دهد که پارامترهای کنترل کننده با الگوریتم ترکیبی ازدحام ذرات مبتنی بر دیوانگی (CRPSO) و الگوریتم جستجوی الگو (PS) بهینه شده است. ترکیب الگوریتم (CRPSO) -که برای جستجوی کلی استفاده می شود و الگوریتم PS -که برای جستجوی محلی استفاده می شود- سبب افزایش سرعت همگرایی شده است. در مد سازی ریز شبکه از مدلی غیر خطی - با در نظر گرفتن اثر پدیده هایی مانند اشباع، باند راکد، محدودیت تغییر نرخ توان استفاده شده است. مدل سازی در محیط MATLAB/SIMULINK انجام شده است و شبیه سازی برای اغتشاش های مختلفی مانند تغییر بار به صورت پله، تغییر در توان تولیدی منابع ریز شبکه همراه با عدم قطعیت پارامترهای ریز شبکه صورت گرفته است. نتایج بیانگر برتری روش کنترلی پیشنهادی نسبت بر روش FOPID بهینه شده با الگوریتم PSO، PID بهینه شده با الگوریتم PSO و PI فازی بهینه شده با الگوریتم PSO است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد تاثیر پدیده های غیر خطی قابل ملاحظه است و سبب طولانی تر شدن زمان فرانشست، افزایش فراجهش، فروجهش تغییرات فرکانس نسبت به حالت خطی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2147293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!