رابطه بهزیستی معنوی و بهزیستی روانشناختی با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شناخت عوامل مرتبط با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از گرایش آنان به سمت اعتیاد داشته باشد. لذا این مطالعه باهدف تعیین رابطه ی بین بهزیستی معنوی و بهزیستی روانی با گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفت.

روش بررسی

این مطالعه یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه ی آماری تحقیق کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 96-95 بودند که تعداد آن ها 1759 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران تعداد 315 نفر تعیین شد که به صورت نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه گردیدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه های گرایش به سوء مصرف مواد برگرفته از MMPI-2، بهزیستی روانی ریف و بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون بود. جمع آوری گردید. از بین 315 پرسشنامه توزیع شده تعداد 295 پرسشنامه سالم وارد مرحله تجزیه و تحلیل شدند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد.

یافته ها

بین متغیر بهزیستی معنوی کل با گرایش به سوء مصرف مواد و مولفه های استعداد و پذیرش اعتیاد رابطه معنادار وجود داشت (05/0>P). ارتباط بین مولفه های رشد شخصی با پذیرش اعتیاد و مولفه ی پذیرش خود با گرایش به سوء مصرف مواد و پذیرش اعتیاد در این مطالعه تایید شد (05/0>P). همچنین بهزیستی معنوی، بهزیستی مذهبی و مولفه پذیرش خود توان پیش بینی و تبیین متغیر گرایش به سوء مصرف مواد را به ترتیب به میزان 26، 9/19 و 18 درصد دارند. همچنین دو مولفه رشد شخصی و پذیرش خود توان تبیین پذیرش اعتیاد را به میزان 6/19 و 4/18 درصد داشتند.

نتیجه گیری

 پذیرش خود و بهزیستی معنوی از عوامل پیش بینی کننده گرایش به سوء مصرف مواد در دانشجویان هستند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
59 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2147554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!