بررسی فعالیت ضدمیکروبی گونه های جدید استرپتومایسس جداسازی شده از رسوبات دریایی مناطق شرق استان گیلان، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استرپتومایسس ها توانایی تولید ترکیبات فعال زیستی، از جمله ترکیبات ضدباکتریایی را دارند. هدف از انجام این پژوهش، جداسازی و بررسی استرپتومایسس های تولیدکننده ترکیبات ضدمیکروبی از رسوبات دریایی شرق استان گیلان، ایران بوده است.

مواد و روش ها

رسوبات دریایی جمع آوری شدند و شناسایی استرپتومایسس با روش های مورفولوژی، فیزیولوژی و بیوشیمیایی؛ و شناسایی مولکولی با استفاده از توالی یابی ژن 16SrRNA و آنالیز فیلوژنتیک صورت پذیرفت. فعالیت ضدمیکروبی در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا، شامل میکروکوکوس لوتیوس ((PTCC 1408، باسیلوس سریوس (PTCC 1154)، استافیلوکوکوس اوریوس (PTCC 1189)، سودوموناس آیروجینوزا (PTCC 1310)، سالمونلا تایفی (PTCC 1609) و پروتیوس میرابیلیس (PTCC 1776) با استفاده از روش های غربالگری اولیه و ثانویه مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

جدایه SN7 از رسوبات دریایی مناطق شرقی استان گیلان، ایران جداسازی شد و نتایج توالی یابی ژن 16SrRNA و آنالیز فیلوژنتیک نشان داد که جدایه موردنظر، متعلق به جنس استرپتومایسس با بیشترین میزان تشابه (90/17 درصد) باUncultured Streptomyces sp. Clone RSS38 می باشد و می تواند به عنوان یک گونه جدید مطرح شود. جدایه موردنظر دارای فعالیت ضدباکتریایی قوی است و مقاوم ترین میکروارگانیسم در برابر فعالیت ضدباکتریایی جدایه، سودوموناس آیروجینوزا می باشد.

نتیجه گیری

نتایج نشان دهنده آن است که رسوبات دریایی مناطق شرقی استان گیلان، از لحاظ تولید ترکیبات ضدمیکروبی می توانند بسیار مهم بوده و این مناطق، می توانند در زمینه داروسازی حایز اهمیت باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
190 تا 197
لینک کوتاه:
magiran.com/p2148030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!