مقایسه تاثیر درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر دارای افسردگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آموزش مهارت هایی که عواطف مثبت را افزایش می دهند، منجر به حل بهتر مشکل، افزایش حمایت اجتماعی و فواید دیگری می شوند که به عنوان عامل محافظتی و کاهنده افسردگی عمل می کنند. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه با روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر دارای افسردگی انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماه و نیمه و سه گروهی بود. نمونه پژوهش، 54 نفر از دانش آموزان دختر دارای افسردگی در مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند که برحسب معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه سرمایه عاطفی گل پرور در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری استفاده شد. گروه های آزمایش تحت درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های تکرارشده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.

نتایج

نتایج نشان داد درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر بر افزایش سرمایه عاطفی تاثیر داشتند (0/05<P)، اما بین تاثیر این دو درمان تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05>P).

نتیجه گیری

درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر، هر دو روشی موثر جهت افزایش سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر دارای افسردگی هستند. پس با آموزش آن ها می توان نوع عواطف دختران دانش آموز را نسبت به زندگی، تغییر و به تبع آن افسردگی را کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
198 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p2148031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!