ارزیابی بالینی و رادیوگرافی آرتروپلاستی سقف استابلوم تغییر یافته بافت پیوندشده دنده پوشش داده شده با سلولهای مزانشیمی وپلاسمای غنی از پلاکت در سگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

دیسپلاژی لگن یکی از بیمارهای متداول ارتوپدی است که به همراه دررفتگی مفصل به وقوع می پیوندد. روش آرتروپلاستی سقف استابلوم دو مرحله ای می باشد و بر اساس آن گرفت استخوانی برای افزایش پوشش سر استخوان ران به کار می رود که مطالعات کمی بروی آن انجام شد و متعاقبا نتایج بلند مدت و میزان به کارگیری کمی دارد.

هدف

هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی تغییرات رادیواگرافی و بالینی بعد از پیوند شدن بافت دنده پوشش داده شده با یا بدون سلول های مزانشیمی و پلاسمای غنی از پلاکت در درمان دیسپلازی لگن در سگ. در این مطالعه میزان اثرگذاری آرتروپلاستی سقف استابلوم تغییر یافته مورد بررسی قرار می گیرد.

روش کار

12 سگ انتخاب شد و همه آن ها در ابتدا تحت عمل جراحی القای دیسپلازی اصلاح شده قرار گرفتند. سپس یک قطعه 25 میلی متری از دنده استخراج شد و در یک حفره تقریبا با پهنای 7 میلی متری و عمق 5/12 میلی متری در بالا و جلو منشا کپسول مفصلی مفصل لگنی رانی بوسیله پیچ 2 میلی متری کورتیکال به هر سگ پیوند شد. پلاسمای غنی از پلاکت و سلول های بنیادی مزانشیمی به محل پیوند تزریق شد. متعاقبا حیوانات در سه گروه چهارتایی قرار داده شدند: گروه کنترل، گروه پلاسمای غنی از پلاکت و گروه سلول های بنیادی مزانشیمی. 6 ماه پس از جراحی، همه سگ ها مورد ارزیابی بالینی و رادیولوژی قرار گرفتند.

نتایج

از لحاظ بالینی هیچکدام از سگ ها اختلال ارتوپدی که با علامت اورتولانی مشخص می شود، مشاهده نشد همچنین کاهش حجم عضلات و درد در مفصل لگنی رانی نشان داده نشد. در یکی از سگ ها لنگش خفیف به مدت دو هفته دیده شد و در یک مورد دیگر سروما تشکیل شد که با کشدن محتوای آن و بانداژ فشاری درمان شد. در ارزیابی رادیوگرافی هیچ علامت جابه جایی دنده مشاهده نشد. پرولیفراسیون استخوانی مشاهده شد. سگ ها در در تمامی گروه ها افزایش زاویه نوربرگ و درصد پوشش داده شده سر استخوان ران برای گروه سلول های مزانشیمی مغز استخوان (25/5±3/0 و 22/5±81/0)، برای گروه پلاسمای غنی از پلاکت (5/6±43/0 و 5/20±12/0) و کنترل (5/6±3/0 و 19±23/1) در شش ماه پس از عمل نشان داده شد.

نتیجه گیری نهایی

نتایج این مطالعه نشان می دهد که بافت پیوند شده دنده پوشش داده شده با سلول های مزانشیمی و پلاسمای غنی از پلاکت می تواند کاملا در یکپارچگی و استحکام مفصل در سگ های با علایم دیسپلازی مفصل لگنی رانی موثر باشد

زبان:
انگلیسی
صفحات:
121 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2148076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!