ارزیابی اثرات درمانی و پیشگیرانه سیلیمارین بر مسمومیت کبدی القایی توسط فنوباربیتال در گربه ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

فنوباربیتال یکی از شایع ترین داروهای مورد استفاده جهت درمان صرع و سایر اختلالات تشنجی در سگ ها و گربه ها است. مسمومیت کبدی متعاقب تجویز فنوباربیتال، وابسته به دوز می باشد.

هدف

هدف از انجام مطالعه حاضر، ارزیابی عملکرد محافظتی سیلیمارین بر اثرات مسمومیت کبدی ناشی از تجویز فنوباربیتال در گربه ها بود.

روش کار

بدین منظور 24 قلاده گربه بالغ سالم به طور تصادفی به 4 گروه مساوی تقسیم بندی شدند. گربه های گروه A، فنوباربیتال را با دوز 16 میلی گرم/کیلوگرم به صورت خوراکی و برای مدت 28 روز دریافت کردند. گربه های گروه B سیلیمارین را با دوز 30 میلی گرم/کیلوگرم و به شکل همزمان با فنوباربیتال برای مدت 28 روز دریافت کردند. گروه های C و D مشابه گروه B درمان شده بودند، اما سیلیمارین به ترتیب 3 و 48 ساعت بعد از تجویز فنوباربیتال، به آن ها خورانده شده بود و تا روز 28 ادامه یافت. غلظت آنزیم های سرمی آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز، آلکالاین فسفاتاز، لاکتات دهیدروژناز، بیلی روبین تام و مستقیم، ازت اوره خون و کراتینین، قبل از تجویز فنوباربیتال، 24 ساعت، 72 ساعت و 28 روز بعد، اندازه گیری شدند.

نتایج

در گربه های گروه A، فنوباربیتال به شکل معنی داری غلظت های سرمی آنزیم های کبدی را (در تمام موارد) و بیلی روبین تام و مستقیم را در دو قلاده گربه، بعد از 24 ساعت افزایش داد (001/0 >p). در گربه های گروه B و C، میزان فعالیت آنزیم های سرمی و بیلی روبین تام و مستقیم، تا 28 روز، در محدوده نرمال قرار گرفتند (05/0 >p).، اما در گروه D، میزان فعالیت آنزیم-های سرمی، در 4 مورد افزایش پیدا کرد (001/0 >p).

نتیجه گیری نهایی

نتایج نشان داد که سیلیمارین می تواند بافت کبد را از استرس اکسیداتیو القایی توسط فنوباربیتال در گربه ها، بویژه در 3 ساعت اول پس از در معرض قرار گرفتن دارو، محافظت نماید.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
205 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p2148083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!