ارزیابی آلودگی فلزات سنگین آرسنیک، کادمیوم و سرب در آب و رسوبات سطحی تالاب ناصری (خرمشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق در سال 95- 1394 به منظور تعیین میزان فلزات سنگین آرسنیک، سرب و کادمیوم در آب و رسوبات تالاب ناصری استان خوزستان انجام شد. نمونه برداری از سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی در دو فصل زمستان و تابستان با 3 تکرار با استفاده از روش های استاندارد صورت گرفت. میزان آرسنیک و سرب در آب تالاب ناصری در فصل تابستان بالاتر از فصل زمستان به دست آمد، اما غلظت کادمیوم در فصل تابستان پایین تر بود. همچنین غلظت کادمیوم و سرب در رسوبات تالاب در فصل تابستان بالاتر از فصل زمستان محاسبه شد، اما میزان آرسنیک در رسوبات در فصل تابستان پایین تر بود. میزان آرسنیک، کادمیوم، سرب در آب تالاب ناصری در مقایسه با آستانه مجاز استاندارد ملی ایران و استانداردهای جهانی مانند آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا و سازمان بهداشت جهانی پایین تر بود. نتایج حاصل از محاسبه فاکتور آلودگی نشان داد فلزات آرسنیک، سرب و کادمیوم به ترتیب در سطوح آلودگی کم، آلودگی متوسط و شدیدا آلوده طبقه بندی شدند. درجه آلودگی فلزات مورد مطالعه نیز نشان داد که آلودگی رسوبات تالاب ناصری در رده متوسط بوده است. با توجه به این که مقادیر شاخص بار آلودگی بالاتر از 1 به دست آمد. بنابراین، این شاخص هم نشان دهنده آلودگی رسوبات تالاب ناصری به فلزات کادمیوم، سرب و آرسنیک بود. از لحاظ فاکتور غنی شدگی فلزات آرسنیک و سرب در رده کم و کادمیوم در طبقه زیاد به دست آمد. به عبارت دیگر فلز کادمیوم دارای منشا انسان زاد بود، اما فلزات آرسنیک و سرب دارای غنی شدگی و منشا طبیعی هستند. می توان با ایجاد سیستم های مناسب تصفیه برای پساب های واحدهای نیشکر و اعمال مدیریت بهینه، از ورود هر نوع آلاینده ای به ویژه فلزات سنگین به تالاب ناصری جلوگیری و ممانعت به عمل آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2149020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!