بررسی تاثیر داروهای روانپزشکی بر قند خون و چربی خون بیماران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اختلالات روانپزشکی شیوع بالایی در بین مراجعان به مراکز مراقبت های اولیه و پزشکان عمومی دارند. هسته اصلی درمان در بیماران روانپزشکی دارو می باشد، این داروها در طولانی مدت می تواند عوارضی همچون کاهش یا فزایش قند و چربی را در پی داشته باشد. در این مطالعه به بررسی اثرات این داروها بر قند و چربی خون در ایران پرداخته شده است، لازم به ذکر می باشد که سطح قند خون و لیپید می تواند متاثر از جغرافیا، نژاد، قومیت و رنگ پوست باشد، کمااینکه مطالعات زیادی در این رابطه موجود می باشد و این روابط بیان شده به کرات به اثبات رسیده است. در این مطالعه مروری با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی Mag Iran ،SID ، Iran Doc و Noormags    تا پایان سال 1397 و پایگاه های اطلاعاتی بین الملی PubMed, ISI ,Web of knowledge Up To Date,و Google Scholar  تا پایان سال 2019   جستجو انجام گردید و در نهایت تعداد 8 مطالعه از بین30 مطالعه، مورد بررسی نهایی قرار گرفتند.  نتایج نشان داد کل افراد مورد بررسی در این مطالعه 824 نفر در 8 مقاله مورد بررسی بود. 6 مطالعه کارآزمایی بالینی، 1 مطالعه توصیفی و 1 مطالعه مورد- شاهدی می باشد. به طور کلی در بررسی مطالعات حاضر، اکثر مطالعات تاثیر افزایشی آنتی سایکوتیک های مهار کننده توام را بر قند خون  که از این دسته دارویی کلوزاپین و سپس ریسپریدون تاثیر بیشتری برایجاد این عارضه دارویی دارند و همچنین تاثیر داروهای آنتی سایکوتیک مهار کننده دوپامین بر چربی خون مشهود می باشد. در مقایسه کلومیپرامین و فلوکستین، کلومیپرامین موجب افزایش قند خون و چربی خون گردید، ولی فلوکستین این عوارض را نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p2149107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!