زیست شناسی و خسارت پروانه چوبخوار پسته روی چهار رقم تجاری پسته در رفسنجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پروانه چوب خوار پسته Kermania pistaciella Amsel(Lepidoptera: Oinophilidae) یکی از آفات مهم پسته ایران است که سالانه خسارت بالایی را با نفوذ و تغذیه لاروها از درون سرشاخه ها سبب می شود. در این مطالعه جهت تعیین درصد آلودگی و زمان مبارزه از اواخر بهمن ماه 1376 تعداد 200 درخت در باغ های پسته با رقم های اکبری، احمدآقایی، کله قوچی و اوحدی در حومه شرقی رفسنجان به طور تصادفی انتخاب و  نشانه گذاری شد. تعداد سوراخ های خروجی لارو و پیله شفیرگی هر دو روز یک بار شمارش و ثبت گردید. میزان خسارت آفت روی چهار رقم مهم تجاری از طریق تعیین آلودگی سرشاخه ها به سوراخ خروجی لاروها، تشکیل پیله شفیرگی، درصد آلودگی خوشه ها در زمان برداشت و تعداد دانه های خشک شده انتهای خوشه مورد بررسی قرار گرفت و حساسیت رقم های مورد مطالعه مشخص شد. نتایج نشان دهنده این است که زمان اوج خروج حشرات کامل پروانه چوب خوار پسته در ارقام مختلف تفاوت معنی دار ندارد، به طوری که در روزهای آخر دهه اول فروردین پنجاه درصد پیله شفیرگی تشکیل شده و در اوسط دهه سوم این ماه اوج ظهور حشرات بالغ صورت می گیرد. همچنین میانگین خسارت پروانه چوب خوار پسته در رقم کله قوچی بیشترین و در رقم احمدآقایی کمترین بود. بیشترین خسارت (44/40 درصد) و کمترین (15/34 درصد) میزان خسارت به ترتیب مربوط به رقم های کله قوچی و احمدآقایی بود. در مجموع، نتایج این تحقیق بیانگر عدم تاثیر رقم در زیست شناسی آفت است و می تواند در پیش آگاهی از وضعیت آفت و تعیین زمان مبارزه مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2149270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!