تدوین الگوی رواندرمانی یکپارچه اختلال اضطراب فراگیر همبود با اختلالات هیجانی؛ رویکردی کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به چندبعدی بودن و فراگیر بودن اختلال اضطراب فراگیر و تاثیر آن بر همه ابعاد زندگی و پیچیده بودن آسیب شناسی آن و با توجه به اینکه درصد بالایی از این بیماران به بیش از یک اختلال مبتلا هستند و در مقایسه با سایر اختلالات اضطرابی کمتر به درمان های روان شناختی پاسخ می دهند، مداخلات فراگیرتری را می طلبند و نیاز به ارایه دستورالعمل های درمانی جامعی دارند، یعنی درمانگر برای درمان اختلال باید یک رویکرد همه جانبه نگر داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی رواندرمانی یکپارچه اختلال اضطراب فراگیر همبود با اختلالات هیجانی انجام شد.

روش

روش پژوهش، تحلیل محتوای قیاسی بود. حوزه پژوهش شامل کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات معتبر داخلی و خارجی در زمینه اختلال اضطراب فراگیر و شامل متخصصین در زمینه اعتباربخشی تخصصی مولفه ها و مدل استخراج شده بود. نمونه گیری به صورت هدفمند آغاز گردید. برای حجم نمونه از معیار اشباع استفاده شد که نشان دهنده کفایت حجم نمونه است. ازاین رو از 40 منبع نوشتاری با موضوع سبب شناسی و درمان اختلال اضطراب فراگیر استفاده گردید. مولفه ها و محتوای به دست آمده بر اساس تلفیق و هماهنگ سازی با پیشینه موجود، به صورت پروتکل رواندرمانی یکپارچه اختلال اضطراب فراگیر طراحی شد. در مرحله آخر نیز صحت و سقم الگوی مذکور بررسی گردید.

یافته ها

الگوی درمان یکپارچه اختلال اضطراب فراگیر حاوی 8 مضمون اصلی است که عبارتند از: آگاهی و آموزش روان شناختی، فرایندهای انگیزشی، راهبردهای رفتاری، راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، کارآمدی هیجانی، اثربخشی بین فردی و آموزش رشد فردی و معنویت. در نتیجه این 8 مضمون، 34 مولفه اصلی و 71 مولفه فرعی به دست آمد. الگوی به دست آمده با استفاده از شاخص های روان سنجی اعتباریابی و پایایی سنجی شد. نتایج حاکی از معتبر و پایا بودن الگوی موردنظر بود.

نتیجه گیری

الگوی رواندرمانی یکپارچه به دست آمده، می تواند در کنار سایر مداخلات موجود، در صورت بندی مداخله برای درمان اختلال اضطراب فراگیر قابل استفاده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2149307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!