تاثیرمحلول‌پاشی برگی نانوکلات‌آهن و منگنز بر محتوای قند، آنتوسیانین و ‌اسید آسکوربیک حبه‌های انگور بیدانه‌سفید طی مراحل غوره‌گی و رسیدن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تغذیه برگی یک روش سریع و کارآمد جهت تامین نیاز غذایی تاک به ویژه در مراحل بحرانی رشد است. در این پژوهش تاثیر محلول‏پاشی نانوکلات آهن و منگنز در سه سطح (0، 5/0 و 1درصد) با سه تکرار و در قالب طرح بلوک‏های کامل تصادفی، بر میزان pH، اسیدیته قابل‏تیتراسیون، مواد جامد محلول کل، آنتوسیانین و اسید آسکوربیک در دو مرحله غوره گی و رسیدگی کامل، در یک قطعه باغ انگور رقم "بیدانه‏سفید" واقع در شهرستان ملایر ارزیابی شد. بر اساس نتایج کمترین میزان اسیدیته (pH) مربوط به نمونه شاهد در مرحله غورگی(5/2) و بیشترین میزان این صفت کیفی مربوط به تیمار آهن 1 درصد با میزان (75/3) در مرحله رسیدگی بوده است. همچنین کمترین میزان اسیدیته قابل‏تیتراسیون (TA) مربوط به تیمار آهن 1 درصد در مرحله رسیدگی (9/0 درصد) و بیشترین میزان این صفت کیفی مربوط به نمونه شاهد (75/1 درصد) در مرحله غورگی بود. کمترین میزان مواد جامدمحلول ( 0Brix9)، مربوط به نمونه شاهد در مرحله غورگی و بیشترین میزان این صفت کیفی ( 0Brix4/25) مربوط به تیمار منگنز 1 درصد  در مرحله رسیدگی بود. همچنین نتایج نشان داد که کمترین میزان آنتوسیانین مربوط به نمونه شاهد در مرحله غورگی (02/0 میلی‏گرم در 100گرم وزن میوه) و بیشترین میزان آن مربوط به تیمار منگنز 5/0 درصد در مرحله رسیدگی (071/0 میلی‏گرم در 100گرم وزن میوه) می باشد. بیشترین میزان اسید آسکوربیک مربوط به تیمار منگنز 1 درصد در مرحله رسیدگی (6/24 میلی‏گرم در 100گرم وزن حبه) و کمترین میزان این صفت کیفی مربوط به نمونه شاهد با مقدار (04/9 میلی‏گرم در 100گرم وزن حبه) در مرحله غورگی بود. به طور کلی طبق این مطالعه، این نتیجه حاصل شد که فاکتورهای کیفی ذکر شده در میوه انگور تحت اثر محلول‏پاشی آهن و نانوکلات منگنز  در هر در هر دو مرحله غوره گی و رسیدگی کامل بهبود یافته‏اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
425 تا 438
لینک کوتاه:
magiran.com/p2149917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!