ارزش گذاری مقایسه ای خدمات سلامت بیماران نورولوژی اطفال با استفاده از مدل های بهایابی بر مبنای فعالیت زمان گرای فازی و سنتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلالات نورولوژی، شرایطی است که ناشی از اختلال در بخشی از مغز یا سیستم عصبی باشد. افزایش شیوع این اختلالات و بار اقتصادی بالایی که بر جامعه تحمیل می کند، لزوم بازنگری در سیاست های اصلاح مراقبت های بهداشتی را بیش از پیش نمایان ساخته است. پژوهش حاضر با هدف محاسبه ی بهای تمام شده ی خدمات ارایه شده به بیماران نورولوژی اطفال درصدد است به کاهش هزینه ها کمک نماید.

روش بررسی

پژوهش حاضر یک مطالعه ی موردکاوی از نوع کمی است که به شیوه ی توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی به پیاده سازی مدل بهایابی بر مبنای فعالیت زمان گرای فازی (FTDABC) در درمان بیماران نورولوژی اطفال در سال 1395 پرداخته است. به منظور بررسی تفاوت معنی داری بهای تمام شده خدمات در مدل بهایابی FTDABC و سنتی از آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون استفاده شد.

یافته ها

 یافته های پژوهش، ضمن تایید معنی داری بهای تمام شده ی خدمات ارایه شده به بیماران به هر دو روش بهایابی، بهای تمام شده ی خدمات درمانی بیماران با استفاده از مدل FTDABC را معادل 5,736,843,432 ریال برآورد کرد که از این مقدار 41/61% به سربار و 94/5% به هزینه ی ظرفیت بی استفاده ی سربار اختصاص یافت. فعالیت ویزیت و مشاوره، کنترل علایم حیاتی و جابه جایی بیمار به ترتیب زمان برترین فعالیت ها در فرایند درمان شناسایی شد.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش، نیاز به اصلاح مدیریت منابع انسانی و کاهش ظرفیت بی استفاده جهت افزایش اثربخشی منابع بیمارستان و بهبود فرایندهای درمانی ضروری به نظر می رسد. درصورتی که مدیر بتواند فعالیت جابجایی بیماران را 20% کاهش دهد، منجر به کاهش 2/89% زمان و 1/86% بهای تمام شده فرایند درمان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2149976 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!