بررسی ارتباط رضایت زناشویی و نگرانی های دوران بارداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

مادران در طول دوران بارداری با نگرانی های متعددی روبه رو هستند. شناخت ارتباط بین رضایت زناشویی مادران برای غلبه بر این نگرانی ها، می تواند به بهبود راهکارها و برنامه ریزی برای سلامت روانی آن ها کمک شایانی نماید. مطالعه حاضر باهدف بررسی ارتباط رضایت زناشویی با نگرانی های دوران بارداری زنان باردار شهر تبریز در سال 1398 انجام گرفت.

مواد و روش کار

روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. برای این منظور 250 نفر از زنان باردار شهر تبریز که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، در این مطالعه شرکت نمودند. برای اندازه گیری متغیرها، افراد شرکت کننده پرسشنامه های رضایت زناشویی و نگرانی های دوران بارداری پاسخ دادند. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS ورژن 22 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج آزمون رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که بین رضایت زناشویی و مولفه های آن با نگرانی دوران بارداری رابطه معکوس و معنی دار وجود دارد نتایج آزمون رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که مولفه های ابعاد شخصیت، ارتباط، فراغت، و مسایل جنسی قادر به پیش بینی نگرانی دوران بارداری هستند (P<0/05). ولی مولفه های تعارض، مدیریت، ازدواج، خانواده، مذهبی و نگرانی قادر به پیش بینی نگرانی دوران بارداری نیستند (P>0/05).

بحث و نتیجه گیری

 بر اساس نتایج به دست آمده می توان گفت که بین رضایت زناشویی و نگرانی های دوران بارداری رابطه معکوس وجود دارد و افزایش رضایتمندی زناشویی منجر به کاهش نگرانی های دوران بارداری زنان می شود..

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!