ارزیابی الگوی قابلیت استفاده از داشبوردهای مدیریتی سیستم اطلاعات بیمارستانی از دید کاربران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

داشبورد مدیریتی یک ابزار حیاتی برای مدیران بیمارستان ها می باشد که می تواند داده ها را برای همه کاربران قابل درک سازد و موجب غلبه بر حجم روزافزون داده ها و خطاهای پزشکی و پشتیبانی از تصمیم گیری مدیران و متخصصان شود. هم چنین کاربرد داشبوردهای مدیریتی در مدیریت بهینه منابع و پایش صحیح و مستمر عملکرد بخش های مختلف بیمارستانی، لزوم ارزیابی عملکرد این ابزارها را اجتناب ناپذیر کرده است. هدف این پژوهش ارزیابی الگوی قابلیت استفاده از داشبوردهای مدیریتی از دید کاربران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با استفاده از پرسشنامه استاندارد ایزو 10/ 9241 انجام می باشد.

مواد و روش کار

این پژوهش در سال 1398 به روش توصیفی - مقطعی و با بهره گیری ازنظرات 50 نفر از مدیران داخلی و مسیولان فناوری اطلاعات بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شده است. در راستای بررسی الگوی قابلیت استفاده از داشبوردهای مدیریتی از پرسشنامه استاندارد ایزو 10/9241 که دارای 74 سوال اختصاصی در 7 محور (مناسب برای انجام وظایف، خود توصیف کنندگی، قابلیت کنترل، سازگاری با نیازهای کاربران، تحمل خطا، مناسب برای خصوصی سازی، مناسب برای آموزش) است، استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان فناوری اطلاعات و انفورماتیک پزشکی تایید شد و پایایی آن بر اساس آزمون آلفای کرونباخ 85 درصد محاسبه شد. داده ها با مراجعه مستقیم پژوهشگر به مراکز و تکمیل پرسشنامه توسط کاربران جمع آوری و به کمک آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 بررسی شد.

یافته ها

 تحلیل یافته ها نشان داد که میانگین (از نمره 1-7) محورها برای مناسب برای انجام وظایف 23/4، خود توصیف کنندگی 08/4، قابلیت کنترل 23/4، سازگاری با نیازهای کاربران 02/4، تحمل خطا 14/4، مناسب برای خصوصی سازی 44/3 (کمترین امتیاز)، مناسب برای آموزش 37/4 (بیشترین امتیاز) و میانگین الگوی قابلیت استفاده از داشبورد مدیریتی 12/4 برآورد شد. بین عوامل زمینه ای کاربران شامل: جنس، سن، سطح تحصیلات، پست سازمانی، سابقه کاری و میزان استفاده از داشبورد مدیریتی با محورهای استاندارد ایزو 10/ 9241 و الگوی قابلیت استفاده از داشبورد مدیریتی ارتباط معنی داری وجود نداشت و هم چنین محورهای مناسب برای انجام وظایف، خود توصیف کنندگی، تحمل خطا و قابلیت کنترل به ترتیب بیشترین تاثیر را در الگوی قابلیت استفاده از داشبورد مدیریتی داشته اند.

نتیجه گیری

 نتایج نشان داد که میزان قابلیت استفاده از داشبورد مدیریتی سیستم های اطلاعات بیمارستانی بر اساس محورهای هفت گانه استاندارد ایزو 10/9241 از دیدگاه کاربران در حد نسبتا مطلوب قرار دارد. با توجه به نتایج به دست آمده توسعه دهندگان داشبورد مدیریتی باید در طراحی و پیاده سازی داشبورد مدیریتی تجدیدنظر نموده و تناسب آن را با محورهای استاندارد ایزو 10/9241 به خصوص محور مناسب برای خصوصی سازی افزایش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!