تدوین استانداردهای اعتباربخشی درمانگاه های پادگانی آجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سیاستگذاران مراقبت های بهداشتی و درمانی برای دستیابی به سطح قابل قبولی از این کیفیت به دنبال تلاشهایی برای تضمین موفقیت در این زمینه بوده و ابزارهای فراوانی را عرضه و مورد آزمایش قرار دادهاند. یکی از مهم ترین این ابزارها اعتباربخشی می باشد. هدف از این مطالعه تدوین استانداردهای اعتباربخشی یگان های بهداشتی درمانی و درمانگاه های پادگانی ارتش جمهوری اسلامی ایران میباشد.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه کاربردی از نوع مطالعات کیفی بوده است که در نیمه دوم سال 1397 الی 1398 انجام گردید. جامعه آماری صاحبنظران در حوزه درمانگاه های پادگانی محسوب می شوند. پس از جمع آوری، بررسی و طبقه بندی اطلاعات گردآوری شده، پیشنویس استانداردها تدوین شد و در دو دور دلفی، سنجه ها استانداردهای تدوین شده توسط خبرگان امتیازدهی شد. استانداردها و سنجه هایی که امتیاز لازم را کسب نکردند به مرحله دوم دلفی وارد گشتند و بعد از اعمال نظرات خبرگان، مدل نهایی تدوین شد.

یافته ها

بررسی نتایج حاصل از دلفی نشان می دهد که مدل نهایی با 44 استاندارد و 134 سنجه در محورهای تعیین شده به دست آمد که، محورمدیریت و فرماندهی با تعداد 10 استاندارد و 30 سنجه، گسترده ترین سنجه های ارزیابی را به خود اختصاص داده است و همچنین محورحقوق بیمار و کارکنان با 5 استاندارد و 12 سنجه محدودترین محور ارزیابی در مدل نهایی شد.

نتیجه گیری

با وجود یک برنامه اعتباربخشی میتوان نیازهای بهداشتی و درمانی پادگانهای آجا را شناسایی کرد و با گذشت زمان زمینه های پیشرفت را ایجاد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!