بررسی تاثیر آموزش خود مدیریتی پنج آ بر آپگار خانواده های دارای کودکان فلج مغزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فلج مغزی یک اختلال مزمن است که می تواند تاثیری منفی بر واحد خانواده داشته باشد. خانواده های دارای کودکان فلج مغزی مشکلات بسیاری در رابطه با معیارهای آپگار خانواده" سازگاری، مشارکت، رشد، عاطفه و حل و فصل مشکلات زندگی " دارند که نیازمند اجرای مداخلات مناسب است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش خود مدیریتی پنج آ بر آپگار خانواده های دارای کودکان فلج مغزی انجام شد.
روش کار
در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 95-94 انجام شد، 47 والد دارای کودک فلج مغزی 4 تا 12 ساله ساکن استان کردستان و به شیوه تمام شماری انتخاب شدند. در مرحله بعد از مداخله به علت ریزش نمونه های پژوهش، 23 خانواده در گروه مداخله و 16 خانواده در گروه کنترل قرار گرفتند. داده ها با پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی والد و کودک و پرسشنامه بررسی آپگار خانواده"smilkstein family apgar" با روایی و پایایی، توسط هر دو والد به صورت مشارکتی در دو مرحله قبل و بعد از آموزش "برنامه خود مدیریتی پنج-آ" کامل شد. همچنین جهت تدوین بسته آموزشی علاوه بر پرسشنامه در مرحله قبل از مداخله با والدین مصاحبه شد داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین آپگار خانواده در گروه مداخله از6/46 به7/82 و در گروه کنترل از6/83 به6/31رسید. نتایج نشان داد که آپگار خانواده در گروه مداخله و کنترل قبل از انجام مداخله تفاوت معنی داری ندارد (p=0/381) اما در مرحله بعد از مداخله تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر آپگار خانواده مشاهده شد. "آموزش به روش خود مدیریتی پنج - آ " بر آپگار خانواده موثر بود و سبب ارتقا آن از سطح خانواده متوسط ناکارآمد به سطح خانواده کارآمد شد(p=0/022).
نتیجه گیری
آپگار خانواده های دارای کودکان فلج مغزی در سطح متوسطی است و "آموزش به روش خود مدیریتی پنج-آ" سبب ارتقا آن شد. در همین راستا ضروری است که ارگان های حمایت کننده از این خانواده ها علاوه بر رسیدگی به وضعیت کودکان، به خانواده ها نیز توجه بیشتری داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!