فلاونوئیدها، عواملی اثربخش در محافظت از پرتوها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به کاربرد قابل ملاحظه پرتودرمانی در درمان و تشخیص بیماری های مختلف و حتی در جنگ های هسته‎ای، محافظت افراد و بافت های سالم در معرض خطر از این پرتوها حایز اهمیت می باشد. از آنجا که در حال حاضر هیچ محافظ پرتو ایده آل و بی خطری در دسترس نیست، شاهد تلاش زیادی برای یافتن و استخراج آن ها از منابع طبیعی و گیاهی هستیم. ترکیبات فنلی از جمله فلاونوییدها به طور گسترده ای در گیاهان به عنوان متابولیت ثانویه ارایه می شوند و برای سلامتی انسان، پیشگیری و درمان بسیاری از اختلالات مورد بررسی قرار گرفته اند. از قابلیت های زیستی مهم فلاونوییدها می توان به اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضدتومور، ضد پیری، ضدباکتری و ویروس، حمایت کننده عصبی و محافظت کننده پرتویی اشاره نمود. سمیت کم و قابلیت مصرف خوراکی آن ها برای بیماران رادیوتراپی، افراد در معرض اشعه، نیروهای نظامی و حتی عموم مردم، نقطه قوت این ترکیبات است. این مطالعه تلاش می کند خلاصه ای از مکانیزم های مولکولی اصلی در اثرات محافظتی پرتو توسط فلاونوییدها و مروری از نتایج مطالعات جدید ارایه دهد. یافته های این مطالعات چشم انداز جامعی از کاربردهای آتی فلاونوییدها در اختیار ما می دهند و می توانند به بهینه سازی اثرات آن ها در روش های حفاظت از پرتوهای سمی کمک کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!