ارتباط ویژگی های جمعیت شناختی، افسردگی و بی خوابی با سندرم پاهای بی قرار: یک مطالعه مورد-شاهدی از بزرگسالان 17 تا 70 سال یزد

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم پاهای بی قرار یک اختلال حرکتی- نرولوژیک است که اغلب بیماران در طول خواب تمایل شدیدی به تکان دادن پاهای خود داشته و آن را احساس ناخوشایندی توصیف می کنند. هدف از این پژوهش تعیین شیوع سندرم پاهای بی قرار، ارتباط آن با ویژگی های جمعیت شناختی، افسردگی و بی خوابی و مقایسه متغیرهای نامبرده در دو گروه با و بدون سندرم پاهای بی قرار بود.

روش

این پژوهش یک مطالعه مورد-شاهدی تحلیلی بود. نمونه پژوهش شامل 429 بزرگسال 17 تا 70 ساله بود که به کلنیک های روانپزشکی و عصب روانشناختی یزد (ایران) در سال 1398 مراجعه کرده بودند. شرکت کنندگان با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل فرم جمعیت شناختی، پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)، شاخص شدت بی خوابی (ISI) و پرسشنامه بین المللی سندرم پاهای بی قرار (IRLSQ) بود. داده ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS-21 و روش آماری خی دو، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون خطی مورد تحلیل قرار گرفته شدند. سطح معناداری در حد 0.05 بود.

یافته ها

میانگین و انحراف استاندارد سنی افراد شرکت کننده در پژوهش 10.82± 34.43 بود. همچنین میانگین و انحراف استاندارد سنی گروه دارای سندرم پاهای بی قرار 10/95±36/07 و گروه بدون سندرم پاهای بی قرار 10.75±33.92 بود. میزان شیوع سندرم پاهای بی قرار در بزرگسالان 23.5% (101=n) بود که میزان شیوع در زنان 32% (66=n) و در مردان 28.7% (35=n) بود. نتایج t-test نشان داد بیماران سندرم پاهای بی قرار از میزان افسردگی و بی خوابی شدیدتری نسبت به افراد بدون سندرم پاهای بی قرار برخوردار هستند (0.05> p). رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که متغیرهای بی خوابی (0.36=β)، سن (0.13=β) و افسردگی (0.15=β) بیشترین توان پیش بینی سندرم پاهای بی قرار را دارند.

نتیجه گیری

نسبت شیوع سندرم پاهای بی قرار در بزرگسالان ایرانی بالا است. بی خوابی شدید، داشتن خلق افسرده و سن بالا در پیش بینی این بیماری جزو عوامل مهمی در نظر گرفته می شوند. این موضوع توجه به تشخیص زودهنگام، پیشگیری و درمان این اختلال را در بزرگسالان الزام می دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
81 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!