بررسی تطبیقی رهیافت های حقوقی ثبت اختراع سلول های بنیادی انسانی با تاکید بر رویه های قضایی اروپا و ایالات متحده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سلول های بنیادی انسانی یکی از منابع مهم پزشکی جهت درمان بیماری های مختلف و از حوزه های پرچالش حقوق ثبت اختراعات محسوب می شوند. دامنه این چالش متناسب با رویکردهای حقوقی کشورها معطوف به نحوه احراز شرایط ماهوی از یکسو و ملاحظات اخلاقی به خصوص در زمینه سلول های بنیادی جنینی، از سوی دیگر می باشد. بر این اساس، اگرچه این سلول ها به شرط احراز معیارهای ماهوی می توانند موضوعات قابل ثبتی محسوب شوند، لیکن به استناد برخی ملاحظات نظم عمومی و اخلاق حسنه ممکن است به عنوان اختراع، قابل بهره برداری نباشند. بررسی پرونده های ذی ربط در اتحادیه اروپا و ایالات متحده نشان از تفاوت رویکرد این کشورها دارد. تاکید بیشتر آمریکا بر روی مطابقت اختراعات این حوزه با شرایط ماهوی و حساسیت اتحادیه اروپا بیشتر بر روی مطابقت آن ها با نظم عمومی و اخلاق حسنه می باشد. با پیشرفت تکنولوژی و دستیابی به انواع مختلف سلول های بنیادی از راه هایی به جز تخریب جنین نظیر تکنولوژی انتقال هسته سلول سوماتیک، سلول های بنیادی القا شده و... مباحث حقوقی ثبت این سلول ها متحول شده است. درحقیقت، به واسطه دستیابی به این سلول ها بدون تخریب جنین و فرآیندهای صورت گرفته بر روی آن ها مانند آنچه در سلول های بنیادی القایی صورت می گیرد، دیگر نمی توان اختراعات این حوزه را به دلیل مشابهت با حالت طبیعی موجود در بدن انسان و یا تضاد با حفظ کرامت انسانی کاملا نادیده گرفت. در این مقاله رهیافت های حقوقی ثبت اختراع سلول های بنیادی انسانی بر مبنای رویه های قضایی اخیر اروپا و ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته و روش تحقیق حاضر تحلیلی تطبیقی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است. در خاتمه نتیجه گیری شده علی رغم تفاوت دیدگاه ها، روند ثبت این اختراعات به ویژه به لحاظ کاربردهای درمانی مهم و متعدد آن ها رو به افزایش بوده و چالش های ذی ربط نیز به نحو مقتضی از طریق رویه های قضایی مدیریت شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!