تاثیر بیماری روانی بر عدم تحمل کیفر (مطالعه موردی پزشکی قانونی همدان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری روانی محکوم، یکی از مباحث چالش برانگیز حقوق کیفری است که تدوین مقررات مناسب برای آن نیازمند هم اندیشی متخصصین و کارشناسان روان پزشکی و استفاده از مهارت و توانمندی آن ها است. سیاست جنایی تقنینی ایران به امر اخیر کم توجهی نموده و ثمره آن استقرار جنون در کنار بیماری های روانی است که موجب تعلیق یا تاخیر مجازات می شوند.

روش

تحقیق حاضر از روش ترکیبی (توصیفی-تحلیلی و میدانی) بهره می برد. اطلاعات نخست از روش کتابخانه ای جمع آوری شده و سپس، تحقیقات میدانی به روش کیفی (مطالعه موردی) در قالب بررسی هفتاد مورد پرونده ارجاع شده به کمیسیون روان پزشکی اداره کل پزشکی قانونی همدان در بازه زمانی مشخص و مصاحبه با متخصصین صورت گرفته است. دیدگاه های کارشناسی کمیسیون وارد نرم افزار SPSS گردیده و خروجی به روش استنتاجی تحلیل شده است.

یافته ها

 نقطه مشترک تعاریف ادیبان، فقها، حقوقدانان و برخی متخصصین روان پزشکی از جنون، فساد عقل است. این مفهوم در پیوند با روان پزشکی دسته ای از اختلال های روانی را دربر می گیرد که قوای درک و تمییز را از بیمار می ستانند؛ حال آنکه در کارشناسی عدم تحمل کیفر، جنون و معنای آن مورد نظر نیست.

نتیجه گیری

به رغم اشاره قوانین کیفری به جنون در دوران پسامحاکمه، این عنوان، در خصوص محکوم علیه کاربرد ندارد و از نظر متخصصین، به طور کلی بیماری روانی در شرایطی موجب عدم تحمل کیفر می شود که بیم آن برود که کیفردهی موجب کندشدن روند بهبودی، تشدید علایم بیماری یا آسیب رساندن محکوم علیه به خود یا دیگران گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2151104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!