شرح و تحلیل ابیاتی از حدیقه الحقیقه سنایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

حدیقه الحقیقه نخستین منظومه عرفانی زبان فارسی است که راه را برای سروده شدن منظومه هایی مانند تحفه العراقین، مخزن الاسرار و مثنوی معنوی هموارتر کرد. اهمیت این منظومه در ادب فارسی موجب آن شد که استنساخ های فراوانی از آن انجام گیرد و در اغلب این کتابت ها، اشتباهات تازه تری به متن اصلی راه یابد. ازطرف دیگر، برخی روایت ها حاکی از آن است که دست کم دو تحریر اصلی از حدیقه انجام گرفته بوده است که همین موضوع، درهم آمیختگی باب های گوناگون آن را موجب شده و کار تصحیح را با دشواری های بیشتری همراه کرده است. اهمیت موضوعی و واژگانی حدیقه از یک سو، و تحلیل ها و تعلیقات اشتباه پژوهشگران بر پاره ای از ابیات آن، ازجمله دلایلی بود که موجب شد تا در این پژوهش، به تحلیل مفهومی ابیاتی از این کتاب پرداخته شود. اهمیت پژوهش، تبیین جایگاه سنایی و حدیقه الحقیقه در ادب فارسی است و روش تحقیق، توصیفی تحلیلی است که با استفاده از امکانات کتابخانه ای انجام شده است. عمده ترین دستاورد این پژوهش، افزون بر تصحیح برخی از اشتباهات پژوهشگران این حوزه و به دست دادن مفهوم ابیاتی مبهم از حدیقه الحقیقه، ارایه مفهومی جدید از واژگان، ترکیبات و تعبیراتی چون دبابی، پوستگال و پوستگاله، رشته چه، شیرعودسوز، دست با ران قرین شدن، احمد و احمد است که در فرهنگ های لغت فارسی، آن مفهوم برجسته نشده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2151254 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!